Translate

2005-12-07

Sjöfararen Cecilia berättar!

Jag flaggar igen för Cecilia som just nu gör en långresa till havs och skriver resedagbok. Cecilia bor i Grebbestad i Bohuslän och är dotterdotter till en syster till mig. Det är en käck tös på 16 år som skriver en rolig och spännande resedagbok.
Var med på hennes resa via: http://www.resedagboken.se/ . Klicka på Snabbsök/resenär och logga in på : "tillie_Dg" och klicka på sök! Då träffar du på Cecilia - och läs hennes "dagbok". Var med från början! Mer om skolan och fartyget hittar dui på http://www.dsg.nu/ som är hemsida för Den Seglande Gymnasieskolan. Heja på henne via hennes mail: ceciliao2@ship.gunilla.nu. Hittar du henne? Här är en av hennes första rapporter.

Hejsan folket! Nu är vi ute och åker på atlanten. Det är astufft, marocko på babord sida och inget annat än hav på andra sidan. (okej väldigt långt bort ligger usa men som sagt. Väldigt långt bort).

Och nej elvira, jag har inte solat ett dugg. Eller ansiktet fick lite färg, men det finns ingen tid. Vårat schema ser ut så här. Vakt 0400-0800. fika 0500. frukost efter 0800. sova till 1130. lunch och sen lektioner vid 1210 till 1520. därefter vakt 1600 längs Marrockos kust -2000. middag vid 1800. Efter allt städ i hytten, duschning, läxor så sover vi till 0330 då vi går upp för att gå på vakt. Och förresten så finns det ingen sol. Det bara är molnigt. Det här dygnet har det även åskat vid horisonten med en hel del blixtar som lyser upp.

Igår klättrade jag i masten och det var inte läskigt i sig, men sen skulle jag ut på ett rå (de som ligger på tvären) som var brassat (snedställt). På ena sidan masten var rået närmare stegen och på andra sidan var det en bit längre ifrån. Självklart fick jag den sidan där det var längre ifrån. Och nej, det är inte det att jag är fjompig eller nått det var ett aslångt kliv från stegen till tampen man ska stå på. Det var skitläskigt! Hade lite småpanik och snackade med christian som var på andra rået och han tyckte jag var jättemesig ända tills han såg hur långt det var... det gör jag itne om!Tofte, jag har min kamera med mig, men vi har ingen Internet uppkoppling på båten och jag får itne skicka bifogade filer... så det sket sig lite.. amanda, saknar dig också. Gillar itne det här att inte kunna ringa.. och anna, jag hörde att de stackars nya små 7orna ska gå in och kolla vart Göteborg befinner sig(?), varför inte kolla gunilla? Martin, Antonia har spytt mest av alla. Hon är bara sjösjuk och ahr varit det sen vi lämnade land ungefär. Det är jättesynd om henne, men de flesta mår så dåligt själv att man inte orkar bry sig om andra. Jag har nog klarat mig rätt så bra ändå. Får perioder av illamåenden men de går över för det mesta. Det gäller bara att inte sitta här nere vid datorerna för länge...
Det är askul att få styra båten. Tänk hela den här 61 meter långa råseglaren som styrs av mig! Även att hissa segel är kul.. ellre ja det mesta är jättekul! Nått vi inte gillar är att stå livbojsvakt. Då står man vid livbojen och skriker när någon ramlar överbord. Vilket inte händer särskilt ofta... faktiskt inte en enda gång än så länge.
Förresten, jag har klippt mig. Det är ganska kort, ellre för att säga väldigt kort. Sisådär 8 mm, med två fartränder på ena sidan. :D . mamma, få inte ryck på mig. Jag gjorde det av egen fri vilja :P . självklart får gittan komma på besök. Bara jag vet när så att jag kan hålla mig i närheten, eller vi kankse kan fixa det till att hon kommer när jag har vaktdag? I så fall, snälla, skicka med 4 marabou chokladkakor. Har verkligen abstinensbesvär. En schweizernöt, en cocos (om det finns annars mint krokant, annars vanlig) och 2 vanlig. Vi löser P-frågan när jag kommer hem. Måste bara säga en en gång. Det här är så jävla tufft! Visst mår man dåligt, visst är det hårt arbete, visst måste man städa toaletter varje dag, men ändå, UNNderbart! Nu måste jag gå och lägga mig. Vi ska ha lektioner vid 12och då måste jag vara pigg. Puss på er alla! C.
tillie_dg

Ja vad säger ni. En käck tjej denna vecka. Jag är mycket stolt över henne. Med den här dagboken har hon tagit över vår Familjehistoria. Heja Cecilia!!

1 kommentar:

  1. Wow! Jag är imponerad av henne! Hahaha det roligste var ju det där med chokladen - jag känner igen mig!!! Åhh blev alldeles salig när jag läste det:) kraaaaam

    SvaraRadera