Translate

2005-12-05

Med ystra systrar på Krampus

Krampus är egentligen en elak liten f-n med horn i pannan och bockfot som far omkring strax före jul och smiskar små österrikiska barn med ett ris. För naturligtvis har de inte alltid varit snälla. Det är grundidén. Men naturligtvis är alla barn så här före jul sååå snälla såååå!!! - Därför är det bestämt att de förutom lite risbastu de även skall få en julklapp och det av självaste Sankt Nikolaus som har namnsdag den 6 december. Nikolaus var biskop ngnstans i begynnelsen och känd för sin givmildhet.
Så firas i Österrike "Krampus" i början på december som glada och trevliga familjefester där det gäller för alla barn och vuxna att undvika risbastun men få gå hem med en julklapp.
Svensk-Österrikiska Föreningen där jag råkar vara medlem bjöd in till "Krampus även i år och jag bjöd in mina barnbarnsbarn Mira och Vega. I lördags anlände vi förväntasfulla till till festlokalen och serverades saft och bullar, fiskade i en fiskdamm och förtrollades av en riktig trollkarl och plötsligt stod de där - Sankt Nikolaus iklädd full uniform med kräkla o mitra o ornat o böljande långt skägg tillsammans med den där fule Krampus med ett stort ris i handen som han svängde vilt omkring sig - Burr, vad spännande. Det var bäst att hålla handen och bara kika med ett öga när följet tågade genom salen och den där fulingen for omkring med sitt ris -Huga. Men det grejade sig. Alla barnen samlades frmför Nikolaus och väntade med spänning att bli uppropade och få gå fram och få en julklapp av han Nikolaus. Usch där satt också Fulingen Krampus och viftade med sitt ris. Men vi lyckades få varsin julklapp och sen gick vi hem.

I söndags gick jag på bio och såg Järn-3:an - en märklig koreansk film - förunderlig och bra film. Och tänk de två huvudpersonerna yttrande inte ett ord under hela filmen medan den elaka omgivningen gastade och hojtade desto mera.

Kajsa!. Jodå, det fanns en tvättstuga på bakgården i Luleå. Men den gjordes om till reservdelslager för ToL-maskiner. Du hade liksom annat att göra när det var dags för stortvätt ute på klappbryggan och bara nio år så det är inte så lätt att komma ihåg allt då. Men ok det kanske blev kilotvätt en o annan gång. Du kommenterar vidare:
  • Men hos dig slipper jag i a f våndas över bilder från nattliga diskoäventyr!!

Var inte så säker på det! I min pågående "MM-Krönika" börjar jag närma mig de åren då en viss ung tonåring svävade ut i det Aix-en-Provencalska nattlivet och jag har faktiskt tänkt utnyttja den källan som spaltfyllnad i min blogg lite då o då. Wait and see!

4 kommentarer:

  1. Käraste Caroline:
    Vi får ta upp kampen med Camilla och lura av henne allt hon vet om den här hanteringen. Ärligt talat är det hon som satt dethär cyberverktyget i mina händer. Jag höll på till ½ tre i natt för att få in senaste inlägget. Det håller en sysselsatt minsann
    Krrrrrrrrrrrram från din Morfar

    SvaraRadera
  2. Hej morfar! Se, det fixade sig utan min hjälp! Du är ju bäst:) Hahaha jag tror att den som tyckte Nikolaus var mest spännande var en viss morfar... Eller?:) Angående en viss tonåring i Aix-en-Provence (övriga läsare: det är mamma, inte jag, även om jag också haft min beskärda del vilda utekvällar i den staden) så är jag MYCKET intresserad av att läsa den biten.

    KRAAAAAAAM

    PS: Morfar, min kompis Emmi som jag delar lägenhet med, har en mamma som älskar ditt bröd! Det gör vi också, för den delen. Emmis mamma, Lille-mor var i alla fall på besök förra helgen här i London och smakade på på hälsobrödet som jag fått med mig. Så nu har jag lovat att skicka receptet till henne. För inte är det hemligt? :) Kan du maila det till mig tro? kraaaaam igen!

    SvaraRadera
  3. Carro: Jajaja, det var ett himla tjat:) Ska maila det ikväll, lovar. kraaaaam

    SvaraRadera
  4. Vissa saker ska hållas hemligt t ex äventyr i Aix på 60-talet!! Jag behöver snart tillgång till koder och andra viktiga länkar till era bloggar så att jag redigera texter som inte tål dagens ljus..... Krammmm

    SvaraRadera