Translate

2011-05-05

Dag 5 o 6: Vid Döda Havet o Jordanfloden

Nu vänder vi kosan söderut mot Döda Havet och erinras om en del bibliska händelser och besöker platsen där Jesus döptes av Johannes Döparen – hans huvud hamnade något senare serverad på en bricka till Salomes stora förtjusning av kung Herodes! När vi stod där vid flodstranden såg vi tvärs över det trögflytande vattnet Israel på bara 5 m håll där en grupp män o kvinnor i vita kläder stå på en brygga mässande o sjungande och sedan gå ner i det smutsbruna flodvattnet o doppa sig – mycket högtidligt men lite komiskt o udda – vilken idé men ändå gripande!
Runt om i området har det under årens lopp uppförts ett otal kyrkobyggnader till åminnelse av Jesu dop.
Mitt eget dop(p) i Döda Havet – 422 m under medelhavsytan, 33,7% salthalt var en höjdare och jag är stolt att jag lyckades kravla mig ut i det salta vattnet vältra omkull där och flyta som en kork! Men närjag försökte ”sitta ” upp och pressa ner benen mot botten då tog ork o andning slut – men med Ronalds greppande hand lyckades jag landa – helt utpumpad men nybadad !!!!
Resan från Döda Havet till Röda havet skulle gå via ett beduinläger i ökendalen Wadim Rum men en sandstorm kom i vägen och vi reste direkt till Aqaba vid Röda Havet Det var en hissnande väg som tog oss upp de där 400 metrarna under havsytan där backarna nästan slog knut på sig själva och någon blev lite åksjuk så det kändes gott att komma direkt till Aqaba där vi somnade efter ett kvällsbad i Moevenpickregim.
Forts föjer -Vänsterklicka på collagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar