Translate

2008-04-05

Atlantäventyr - Cecilia Sjöfarare berättar

hejsan!

Satt igår i stora mässen och skrev en engelsk läxa när jag hörde hur motorljudet minskade. "gott" tänkte jag, "då sätter vi segel" men icke. Benjamin kommer ner och säger "vi har en ensamseglare där uppe!" eftersom klockan var 15 så var det även tre-fika. Tog min lilla morotskakbit och traskade upp på däck. Där, mitt ute på havet, guppar en ensam båt på ungefär 29 fot. rodret var kaputt och mannen stod och vinkade på däck. Befälen stod på bryggan och funderade, men när mannen tände ett nödbloss var det inga tvivel om saken. mannen var i nöd! för att inte vara i vägen satt nästan alla elever uppe på navhustaket. första parkett, och eftersom vi även hade vår lilla morotskaka var det nästan som på bio. lite tre-fikaunderhållning.
Efter lite trixande och misslyckade kast med kastlinan var han tillslut ordentligt fastsatt med en redig tross. han vill inte komma över till oss, utan han sitter i sin lilla båt och gungar något förskräckligt. men han ligger inte still mitt ute på Atlanten utan hopp om att ta sig någonstans...
Annars är läget bra. vi hade chans att ta oss fortast över Atlanten, men nu när vi har en fransman i släptåg så sinkas vi några timmar. precis de timmarna vi hade behövt för att knäcka rekordet, men det här är så sjukt mycket tuffare.
Vi anländer till Azorerna på måndag morgon om inget mer oväntat inträffar. Känns ganska konstigt att det är det nästa sista stoppet före Öckerö. det betyder att vi snart är hemma och att jag snart tar studenten. hur galet är inte detta? Är det då Livet börjar? just det. det är ju då man ska ta ett år off och åka ut och resa lite. ja just det ja...ha det gott!
Cecilia

2 kommentarer:

  1. Detta inlägget är till dig Cecilia. En så fantastisk resa du gör (inkl tidigare äventyr också). Om jag var yngre skulle jag också velat gå på "din" skola och segla på öppna hav. Tyvärr är jag ruskigt sjösjuk så det hade väl ändå inte gått. Njut så länge det varar, sedan börjar arbete, ansvar mm halvtungt! Men du kommer garanterat hitta din nisch, du verkar vara en stark tjej. Kram till dig!!

    SvaraRadera
  2. Det händer saker på havet som ger ringar ända hem. Den här artikeln har varit införd i Gp. Kul http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=412567
    Kul
    Maria

    SvaraRadera