Translate

2008-03-23

The wind is free, sailing is not!


Här ny rapport från den skrivande sjöfararen Cecilia från den seglande gymnasieskolan på Öckerö: http://www.ockerogymnasieskola.se/ombord på T/S Gunilla: http://www.gunilla.nu/framesets/frameset_svensk.htmKlicka in er på de här hemsidorna och läs mer om vad svensk ungdom får och kan göra!!!

Hej och hå!
Bermuda är platsen i världen med högst BNP och minst segregation. På pappret. Nu har jag besökt, undersökt, filosoferat och sufflerat. "Det är en amerikansk leksaksö" sa våran kapten innan vi gick i hamn och kan nog till stor del hålla med. Husen är så sjukt snygga. Kalksten, helt släta, och målade i regnbågens alla färger. De finns överallt, precis vid det klarblåa
vattnet, mitt på en egen liten ö omringad av palmer, överallt. Priset på mat och kläder är som i Sverige, men stränderna. Ojojoj..Vi var här 3 dagar. Kom in på söndagseftermiddagen och då hade vi i styrbord vakt. På måndagen fick vi en bussbiljett av skolan och tog bussen. Först till Hamilton, vilket är huvudstaden på ön. Den påminner om Strömstad. Liten, mysig stad med enkelriktade gator överallt. Därifrån tog vi en färjaöver till allra yttersta östra spetsen och spanade in ett fort. De hade även delfiner i en liten bassäng och oj, vad mycket tuffare det är att se dem i verkligheten.
Där såg vi även första personen i Bermudashorts. Eftersom vi är ganska bortskämda med att inte bli förstådda, blir vi ganska nyfikna och pratar glatt om "haha, där har vi vårat original", "titta, här är nationaldressen!" "åh, en äkta inföding". Självklart är killen svensk. Vad är oddsen?
Sedan satte vi oss på bussen och åkte. Åkte förbi sjukt underbara laguner, stränder och kustremsor. Det finns både klara sandstränder och denna fantastiska klippkust. Stora svarta klippor som dyker ner i det alldeles turkosa vattnet. Underbart! Tyvärr var vi här på de tre sämsta dagarna på året då det har blåst och regnat om vartannat. Men, det kunde varit helt fantastiskt.Bermuda är en brittisk kronkoloni vilket betyder att de inte är självständiga, t ex utrikespolitiken bestäms i London, men det som berör landet bestäms här. Men de kör på vänstersidan, pratar engelska och har röda telefonkiosker, så lite engelskt är det allt.
På tisdagen hade jag ta-igen-mig-dag. Det betyder inte att man har sovmorgon (aldrig på denna båt!) men efter uppställningen skrev jag min engelska blogg och sedan sov jag fram till lunch. Himla skönt. Det gäller att ladda upp inför Atlanten. Sedan gick jag och Boris på promenad. Vi började gå förbi affären och köpa lite godis, bla Hershey´s chokladkyssar. Hershey´s är företaget som lurade mayafolket vi besökte att börja odla kakaobönor. Satte oss sedan på den nordvästra spetsen och bara njuta av havets kraft. Hela atlantvinden kom inblåsande på oss och jag verkligen längtar efter att segla.Onsdagen tillbringade jag med vakt och att fetta in hela storriggen. Jobbigt, men kul att klättra upp och ner som en iller i masten. Sedan vi 16.00 började vi förbereda för avgång med sjösurrning och städning. Vi har en resa på planerade 14 dagar till Azorerna och det kommer bli himla bra tror jag. Väderprognoserna är goda, men man vet aldrig. Vi får se hur det går.

The wind is free, sailing is not.
Ha det så bra!
Kramar Cecilia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar