Translate

2008-03-15

Fyra Sjöfararefördomar besannade i Charleston

Här ny rapport från den skrivande sjöfararen Cecilia från den seglande gymnasieskolan på Öckerö: http://www.ockerogymnasieskola.se/ombord på T/S Gunilla: http://www.gunilla.nu/framesets/frameset_svensk.htmKlicka in er på de här hemsidorna och läs mer om vad svensk ungdom får och kan göra!!!



hej! Charleston alltså

Staden har en speciell plats i de amerikanska hjärtana, det var nämligen där the civil war började. annars hade inte staden särskilt mycket att erbjuda. vi har shoppat galet, och då menar jag verkligen galet. det hade varit intressant och räkna ut hur mycket pengar vi tillsammans gjorde av med i denna stad och dess outlets. typ tusen tusen kronor. i alla fall, vi gjorde lite annat än att bara shoppa...

Jag fick mina fördomar besannade.


Fördom 1- människor pratar vitt och brett om sig själva. träffade en man på färjan ut till Fort Sumter. resan tog 20 minuter och han hann att berätta om både sitt jobb, sina barn, sin militärutbildning, sina tankar om fattigdom, en del amerikansk historia, sin frus släkt... samtidigt som jag (som ändå är ganska bra på att prata och kan berätta en hel del om min ganska fantastiska skola) endast berättade att vi hade seglat hit (och pekade på Gunilla) och att jag tyckte det var kul att resa.

Fördom 2 - allt är större i USA. jag och tre tjejer till gick på bio första dagen i hamn. jag beställde en liten dricka, en storlek motsvarande stor i sverige, boris och anna-lisa beställde den största popcornbyttan och tjena, den var stor. storleken kallades bucket, och ja, det var en stor himla hink med popcorn! även bilarna är större, här snackar vi cityjeepar. Ungefär var tredje bil är vanlig. helt enkelt, 2 av 3 i charleston kör stadsjeep! sjukt. Miljön hallå? appropå stora männsikor så var läget i charleston rätt lugnt. inget överdrivet så att man ser skadligt feta människor i varje hörn, men vi såg att det var på väg..

Fördom 3 - amerikanare har ingen koll på resten av världen. på de intrycken jag har fått skulle jag vilja säga att det stämmer, men självklart vet jag att det finns de som vet att Kuba inte ligger mitt ute i Atlanten, vart Sverige ligger och att Amerika & Kuba har en ganska ansträngd relation.

Fördom 4 - skräpmatens förlovade land. Hell jä! I down town var det rätt lugnt, bara fyra stycken starbucks, men utan för stadskärnan fanns det snabbmatställen var 100 meter. no joke. självklart kunde vi välja drive through, inte bara på mat utan även när du skulle ta ut pengar. drivethroughbankomater!! galet. du behöver aldrig lämna din stadsjeep.

Tyvärr är det även så att segregationen är tusan så befintlig. I stadsjeeparna sitter de vita och på bussarna sitter de svarta. (träffade även brud, vit, runt 24, som aldrig hade åkt buss. kollektivtrafik, vad är det?) på King Street (huvudgatan) såg jag inte under hela vistelsen en enda färgad människa, på high schoolen vi besökte (den bästa i området) såg vi ett fåtal, samtidigt som på alla snabbmatställen jobbade mest färgade människor. Sedan tycker man att vår stadsguide skulle vara lite upplyst, men när han säger "there was a thing called segregation back in the 1900th century" blir man bara stämplad som dum.

På det hela taget var det en himla skön hamn. inga nya intryck eftersom charleston var precis som Sverige fast helt annorlunda. Vad jag menar är att vi ligger i samma fas tekniskt, städerna är visserligen inte uppbyggda på samma sätt, men de innehåller samma saker, de pratar ett språk man förstår och kan prata bra, normal värme, inga konstigheter. skönt att vila hjärnan lite, slippa milslång historia betående av tusen kolonisatörer, (nu är det istället endast 53 olika presidenter) kunna prata med ungdomar om musik jag lyssnar på, facebook och att festa. normala saker. men det är tur att det bara är en hamn som är såhär, hade blivit himla tråkigt i längden.

Och visst, nu har jag precis skrivit om att jag fått alla mina fördomar besannade, men det har ju varit lite det jag har tittat efter. just att få bekräfta mina fördomar. sedan har jag självklart träffat trevliga människor som jag har haft schyssta samtal med, men det är roligare att bekräfta fördomar.

wellwell, nu seglar vi mot Bermuda. blev försenade en och en halv dag för att vi hade fått fel filter till motorn, men nu är vi på väg. och nu har halva resan gått. konstigt.//

cecilia.
tillie_dg


Cecilia med kompisar

Köket i Mayabyn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar