Translate

2008-03-25

Big waves saves whales - säger Cecilia Sjöfarare...




...som nyss fyllt 19 år ute på Atlanten.


Grattis Cecilia säger vi beundrande landkrabbor där vi står på stranden och vinkar och försöker hänga med i svängarna!!!!


2008-03-25 13:43 Atlanten på väg...,
Grattis mig!

Vi lämnade Bermuda och seglade ut på det stora blå. Gött. De första dygnen var vinden frisk och vågorna gigantiska, verkligen gigantiska. Det lutade konstant. Så himla härligt att stå framme på utkiken, ha hela Atlanten framför sig och känna dess enorma kraft. Då vet man att man lever. Det kraschades glas i byssan och fler än en gång välte vattenkannorna. Men man vänjer sig nästan. Till och med att sova fungerar himla bra. Seglar fram i snitthastighet på 7,5 knop. Håller vi den här farten kommer vi fram tidigare än planerat till Azorerna.Påsken firade vi på påskdagen med tanke på vädret. Då hade gungningarna lagt sig och vi hade till och med lekar uppe på däck. Det var alla 3 vakter och befäl mot varandra. Vi tävlade i diverse grenar och frågesport, bla att ta på sig ett gäng kläder så fort som möjligt för att sedan ta av sig det direkt. Och det roliga är att vi inte bara har lekar, utan vi tar det ett snäpp till. Vi i styrbord och de i midskepps (vi som inte hade vakt precis innan lekarna) klädde ut oss. SB hade Dirty Dancing-tema och MS var terrorister. Allt blir så himla mycket roligare då.Sedan hade vi stormöte, säkerhetsövning och påskmiddag. Och det var gott! Lax, ägg, Janssons, köttbullar, sparad kaviar, massa ostar och till efterrätt tryffel. Galet gott! Sedan kom då kvällen den 23. (som alla vet fyller jag den 24) jag sprang runt som en liten 5-åring och var glad. Hoppade och dansade och tjoade bara för att jag visste att alldeles strax skulle jag få gå av vakt, gå ner och lägga mig, sova, vakna och fylla år! Men först var vi 4 tjejer som knödde ihop oss på en durk och såg en film. Den var jättemysig och jag varvade ner lite. Tyvärr hjälpte det inte, utan jag låg vaken nästan hela natten.Så blev då klockan 0330 och dagen den 24 mars började. Ella kommer in och purrade med en liten sång och en macka med ett hjärta på. Upp på uppställning och då sjöngs det en liten sång. Gick post i 1 1/2 timme för att sedan komma in på 5-fika (som då var 0530-fika). Boris, min bästa vän, hade varit i byssan och hon och Benis hade stekt pannkakor. Som ni kanske vet har vi en fin tradition i familjen Olsson/Rudolfsson om att äta pannkakstårta på födelsedagsmornar och detta hade jag viskat lite om till Boris. Och vad väntar mig inne på fikabordet om inte just en pannkakstårta? Oj vad glad jagvar! Allt är som bekant inte som vanligt på denna båt, så fyllningen på tårtan var sylt, jordnötssmör och färskost! (svar ja, det var grymt gott!) Fick en liten sång och satt sedan och fikade i en halvtimme. (Normaltid är en kvart.) Fortsatte sedan på post (stod framme på utkiken och njöt av livet) och helt plötsligt var klockan 0800. Dags att gå av och fick då även en liten sång. Våran styrman tycker att det vanliga tonerna på födelsedagssången är himla tråkig, så inspirerat av falsksång sjöngs det den här gången.
Vid frukostbordet öppnade jag paketet mina päron hade skickat till mig på Bermuda. Innehållande precis vad man vill ha, en godispåse och en skvallertidning. Sedan gick jag och la mig igen (vilket är brukligt) och vaknade ytterligare en gång till den 24. Fint! Lunch, lektion och sedan 3-fika. Hade önskat mig bärpaj och det var det. Började med att ta första portionen, hur stor jag ville. Fick en sjukt ful grön solkeps i present av tre av mina kompisar. Precis vad jag önskade mig! (?) (hade en mycket ful rosa solkeps på tvåans resa, som jag tappat bort, och de gav mig den här gröna med invändningen av att de saknade den rosa.) Fick sedan påfyllning en, två och tre gånger. Efter en halvtimme hade hela båten tagit så mycket de ville och kvar satt jag och Kotte och fortsatte att svulla. Vid kvart i kommer vatkledar-Marcus och börjar mata mig med de sista bitarna. Det tog emot lite, men jag tog ju ändå en sked för mamma. Det var hon banne mej värd.
Gick på vakt och åt sedan middag. (Varför handlar hela det här inlägget bara om mat?) Köttfärssås och spaghetti med mängder av vitlök, enligt önskan. När jag gick på vakt fick jag en liten sång och när vi gick av var det än en gång dags för falsksång. OMG, vad folk ballade ur. Det sjöngs falskt, i otakt och högt. Helt underbart! Hade sedan lite myspys på akterdäck med te och musik. Helt underbart. En av de bästa födelsedagarna i mitt långa 19åriga liv Tack för alla födelsedagsmejl jag har fått! De har lästs med kärlek.

Big waves saves whales.

Stora kramar cecilia.

1 kommentar:

  1. GRATTIS Cecilia!
    Det verkar ha varit en fin födelsedag ute til havs - vilket fint minne det kommer att bli! Tänka sig - 19 år och du har redan hunnit med att se och uppleva så mycket!
    Stor kram från Anna

    SvaraRadera