Translate

2006-01-02

Morfar i centrum - ibland



Jag har tydligen varit föremål för viss indiskret diskussion av hushållskaraktär i en av barn familjerna enligt vad som har berättats mig från en säker och ngt lösmynt källa. Hör här:
Barnbarn 1: Å vad skall man ge morfar i julklapp?
Dotter: Köp en ny skjorta till honom. Hans ena skjorta är full med hål som han har tejpat eller klistrat igen och på den andra hänger kragen i trasor och saknar en manschett i ena ärmen. Så där kan han inte gå omkring med även om han har en kavaj eller tröja som skyler de värsta skavankerna.
Barnbarn 1: Jaha ngt mer?
Dotter: Hans tekopp – en stor balja i vitt porslin - som han dricker te ur hela dagen. Den diskas sällan eller aldrig. Han säger att den diskas automatiskt när han slår på det varma teet. Hur vore det om vi köpte en helsvart elegant kopp med tunna kanter så syns det inte om den skulle vara lite odiskad.
Som ett ytterligare bevis på vad som avhandlats före jul bifogar jag följande grötrim som åtföljde den inhandlade svarta tekoppen:
Svart som synden och lite rund


Du kan spara på disk
Njut en stund
på egen risk
Med fotnoten: "Behöver alltså inte diskas jämt."
Det skall här sägas att både skjorta och tekopp är valda med stor omsorg och mycket god smak och egentligen alldeles för fina för vardagsbruk……
Det skall också sägas att den igentejpade skjortan är numera ett minne blott - i form av några torktrasor – medan den andra, den manschettlösa, nog kan hänga med lite till.

I den andra barnfamiljen med ett mer påfallande maskulint inslag däremot är det mer raka rör som knappast föranlett några indiskreta diskussioner - några packar CD-skivor med märkpennor för inspelning och en stor flaska Calvados att bjuda vänkretsen på till den knäckiga äppelkakan.

Jag har två underbara barnfamiljer där morfar ständigt är en medelpunkt! Härligt!

6 kommentarer:

  1. GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN MORFAR!!!!
    Alla läsare: det är morfars födelsedag idag!!!!!

    Vidare till ditt blogginlägg: För det första var det JAG som sa till Carro att din skjorta är igentejpad! Sedan så är den inte alls ett minne blott - jag råkade se att du hade den på dig när jag bodde hos dig förra veckan. Och detta var EFTER julafton!!! Så det så:)

    Vi ses sen, massa kramar

    SvaraRadera
  2. HEJ!! Grattis på födelsedagen morfar morten! Hoppas dagen har varit fin. Hej från tina

    SvaraRadera
  3. vi sågs visserligen i afton men grattis i alla fall en gång till. Jag tror på din historia mer än Camillas version. Jag tror att hon ville se sin morfar som han sett ut en längre tid med en skjorta full av charm i ett försök att bevara en kär persedel.

    SvaraRadera
  4. Kram igen, förstår inte vad du pratar om...... :) :) skulle vi haft synpunkter på thekopp och tejpad skjorta?? Grattis igen och sitt inte uppe och uggla hela natten.. Krammmmm

    SvaraRadera
  5. Carroline: En mycket god idé med engångskoppar men de är så förbaskat små. Tack för i går
    Krrrrrrrrrrrrrrram din Morfar!

    Kajsa: Tack för i går. Du var så söt i din Mount Everestmössa. Gick ni hela Odengatan upp till Östra. När du skrev din kommentar hade jag slocknat.
    Krrrrrrrrrrram din Far

    Ronald: Nu tror jag vi avslutar följetongen "skjorta".
    Tack för i går
    Hej från Morten

    Tina: Välkommen Tina! Vad roligt att du tittar in och hälsar på mig.
    Vet du att jag hade hoppats att du skulle komma den 28:e på Camillas partaj.
    Tack för ditt "Grattis"
    Morfar Morten

    Camilla: Tack för i går. Så är man redan avslöjad men det var roligt så länge det varade. När avskedsfika???? Obs CD:n Med årets Camilla-bilder ligger kvar här
    Krrrrrrrrrrrrrram din Morfar

    SvaraRadera
  6. Hej morfar!!!! Framme i London och lyckades få lite signalstyrka så att jag kunde koppla upp mig:) I morgon är det lägenhetsletande så att det ryker om det. Kraaaaaaaaaaaaam saknar dig!!!!

    SvaraRadera