Translate

2006-07-03

Sommardagar att minnas











Vilken vacker morgon lördagen den 1 juli. Sitter högt uppe på en bergknalle på Johan Enbergs Väg i Huvudsta. Bakom mig har jag den kraftfulla och ståtliga ”Guldporten” av stål med den svängda dörren på halvglänt. Man känner historiens vingslag när man går genom den porten! Spegelblank ligger Ulvsundasjön djupt därnere framför mig kantad av stadsdelarna Hornsberg, Kristineberg, Traneberg och Minneberg. Till vänster skymtar Huvudsta slott. Det är en härlig utsikt jag har framför mig. Hur kom jag hit upp? Jag som inte orkar med uppförsbackar. Enkelt – Buss 507 körde mig elegant dit upp från Karlbergs station. Sedan är det nästan bara nedförsbacke och plan väg utmed sjöastranden när jag flanerar hem via marinor och kanotbryggor och Karlbergs slott.

Om några dagar är det den fjärde juli – stor minnes- och festdag var det alltid den dagen i mitt föräldrahem. Då firade vi Mors födelsedag med nyplockad Linnea i födelsedagskransen!
Denna bond- och prästgårdsjänta från Rölanda på Dal som 16-årig 1906 begav sig ut på en lång resa via Sorsele/Ammarnäs – Lycksele – Sparsör – Uddevalla – Stockholm som slutade 1978 på Rossö i Strömstad.
Sex barn födde hon och fick 12 barnbarn, 32 barnbarnsbarn och hittills 28 barnbarnsbarnbarn varav Ylva är äldst och Emma, Moa Felicia, Liv Kristina och Alva är de allra yngsta. Just nu tillsammans 78 efterlevande.
Du gjorde ett gott livsverk lilla Mor, Fami, Momi, när du satte dina spår i oss alla!
I morgon fyller du år igen!

2 kommentarer:

  1. Lilla Fami, vad jag plostligt saknar henne! Hon hade gillat det bohemiska liv vi nu lever har vid Medelhavet. Kram Far och ha det bra! Nu 2 mil till Pyreneerna!

    SvaraRadera
  2. heeeeej!!! hemma igen! ringer snart!! kraaaaaaaaaaaaam Carro

    SvaraRadera