Translate

2006-06-19

Ängamatsoppa


I dag har jag gjort en ”Ängamatsoppa"! Läste häromdagen i en tidning följande:
”Med en dröm om vårens primörer kommer säkert denna soppa att falla dig i smaken”
Jaha, kanske det. Sagt och gjort. Under ett besök uppe i torgståndet utanför Rörstrandskyrkan inhandlades ett blomkålshuvud, sockerärtor men glömde morötterna som ersattes av kikärtor. Det blev mycket pyssel med redning och sånt och mycket att diska efteråt men snart stod ”Ängamatsoppan” klar att avsmakas på matbordet. Den blev väl lite tunn i smaken men när jag väl spetsade den med lite uppstekta bacontärningar hade jag gjort en mustig och närande grönsakssoppa av vårens primörer och lät mig väl smaka tillsamman med en hård ostsmörgås. Som efterrätt blev det färska blåbär med mjölk. Det blev lite mycket soppa – så nu vet jag vad jag får till middag de närmaste dagarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar