Translate

2006-02-09

Kryddön Grenada

2006-02-04 11:34 Grenada, S:t George's, Grenada
Hello sweden!

Efter ett himskets massa gungade kom vi fram till Grenada. Vinden blåste lite konstigt så för att komma in i hamnen var vi tvungna att kryssa. Lycka till med en råseglare som Gunilla. När Torben förklarade hur vi skulle göra lät det jättebra. Men efter andra försöket gav vi upp och beslog seglen istället. Vi kom in i hamnen och det blev landgångsvakt 12-4 för våran vakt. Stackars mig hade oturen att inte behöva stå (thanks god!) någonting alls eftersom vi lottade den vakten.. så jag fick en god natts sömn. Dagen efter var jag ute på stan och tjeckade leget. Trevlig stad St George, bättre än Paramaribo tycker jag. Hittade lite småtjafs sådär, gick sedan tillbaka till båten för lunch. Jag gick dels tillsammans med en trevlig tjej vid namn Anna-Lisa även kallad Skåne (kanske för att hon är från just Skåne?) som är allmänt hästintresserad. Hon visste en snubbe typ Alex Miguel Rodriguez, eller nått sånt, enligt henne vääääldigt känd, som bodde och tränade på Grenada. Honom ville hon besöka och jag sa: jag är på! Sedan sprang vi till tursitinfon och försökte hitta honom, men där visste de inte vem han var eller var han jobbade, så då försökte vi hitta ett annat stall för att upptäcka Grenada från hästryggen. Väldigt bra initiativ enligt mig. Fick tag på ett nummer till ett stall, men de hade inga lediga tider förrän nästa vecka. Ajpaj som min kompis Totte skulle ha sagt. Istället hittade vi i en katalog om att åka ner för en flod i ett gummidäck. Väldigt kul tänkte vi och tjacka (eller åkte med) en taxi dit. Vi hade inte så stora förhoppningar ändå om att det skulle vara öppet och tur var väl det, för det var inte öppet. Men vi gick en bit, på gränsen till en odling med massa olika frukter, och sedan under ett bambuträd ner till floden. Där badade vi och hade picknick, ett gäng på 6 tjejer. Väldigt kul att göra något vi planerat alldeles själva.. plockade en massa grapefrukt och apelsiner som vi tog med till båten. Vi träffade ägarna till plantagen och de sa att det var OK. (Förresten, jag har hört att ”OK” är från nått krig då det betydde ”zero killed” men som sedan gått över till betydelsen som den har idag.) kom hem till båten och var glada att vi hittat på nått istället för att ligga på playan hela dagen eller tillbringat hela dagen i stan.
Sedan på kvällen frågade Ellinor vad jag skulle hitta på imorgon, cykla till udden längst ut, sa jag halvt på skoj, halvt på allvar och gick och la mig. Nästa dag började på Granadas flickskola med föredrag på engelska. Jag berättade om våra resor. Det var en väldigt jobbigt bunt tjejer som lyssnade på oss. De var inte intresserade ett dugg av vad vi sa, bara av våra killar.. och Anton började sitt tal med ”Hello, you fool I love you, come and joy the joyride... Ever heard of Roxette?” sedan var de sålda på honom.. men det gick bra och vi fick se ett uppträdande av dem med sång och dans.
Sedan efter det gick vi hem till båten och Gustav kom och frågade ”hörde det du sa till Ellinor igår, ska vi ut och cykla idag Cecilia?” självklart sa jag, så vi gick och packade matsäck, letade cykeluthyrning på turistinfon och gick sedan dit. Efter många om och men fick vi hyra cyklar, and off we go! De första tramptagen var underbara. Det är ju skitkul att cykla! Vi cyklade i 4 timmar ner på södra västsidan av Grenada. Fan vad kul vi hade! Vi var och kollade segelbåtar (gustav ville), badade (min vilja), fikade fyra gångar (båda). Och bara njöt av den underbar naturen. Det var lite läskigt att cykla på trafikerade gator eftersom de kör som galningar på fel sida av vägen. Men det gick bra utan större incidenter. Kom tillbaka och alla var jätteavundsjuka på att vi hittat på något eget. Folk har försökt härma oss, men misslyckats. De har inte den rätta GustavCissi andan. Men gud vad kul det var att göra något eget.
På kvällen sedan var vi ute i city och försökte hitta på något. Vi lyckades inte kan jag berätta. Det slutade med att vi gick tillbaka till båten och jag och Anna la oss i en MOB-båt och svullade Marabou mintkrokant och pratade om livet.
Gick sedan och la mig och sov. därpå hade vi vakt, ganska slappt eftersom halva midskepps var på kraftverksbesök så vi fick inga jätteprojekt att deala med. Men kom inte och säg att vi inte jobbade.. beslog bramstorstängstagseglet (puh!) och kollade alla säkerhetsdräkter, slipade och lackade både mesan- och apbommen… i tryckande hetta. Jobbigt… Sedan dagen efter hade vi en rundtur på ön. En fullastad buss med trötta elever. Det var intressant. Först badade vi i ett vattenfall, sedan kollade vi på en kryddfabrik, besökte ett rom destelleri där vi smakade på 75% rom (blääääääääääää!!!!). sedan en chokladfabrik där vi smakade 71% och 60% choklad (mums). Mysig natur på ön hära. Åt tonfiskbaguette på en mysig sandstrand med riktiga turistsnäckor. Kom hem och åt middag. Stack sedan iväg till Grande Anse Beach där det var välkomst.. (fest tänkte jag skriva, men tillställning passar nog bättre), för deras seglingsfestival börjar idag. Jag och Gustav fick med oss ett ganska stort gäng och vi trodde att det skulle bli världens disco. Det stod i programmet att Grenadas populäraste Dj skulle vara där. Jag visste att det skulle vara seglingsmänniskor. Föreställde mig riktiga vältränade brunbrända 24-åriga hunkar, men vad är det för folk som är där? Jo gamla gråa seglingsmänniskor med stora magar och hängbröst…okej, några killar var där, men inga seglare, utan lokalbefolkningen. Vi kom dit, dansade lite till den gungiga musiken, pratade med ett par svenskar som jobbar på ett kraftverk som halva midskepps besökte (inte jag), gick på stranden och självklart kunde inte några hålla sig utan köpte öl och drack. Blir väldigt besviken, för en av killarna som skulle bli hemskickad i Surinam dricker. Lärde han sig ingenting då eller? Jag blir gaaaln.. men det var en trevlig kväll på det hela taget..Dagen har innehållit ännu mera vakt för min del. Resten av gänget har varit på utflykten så det har varit lugnt här. Har målat och bakat sega chokladrutor (väääldigt goda). Efter att vi var klara med underhållsarbetet fick vi bada. Det var underbart härligt. Satt sedan på backen (längst fram på båten) och bara njöt av livet. Nu har en tjej fått besök av sin brorsa som seglar i Västindien. Ska vi gissa på att hon är lyckligare än dagens födelsedagsbarn? Tror det ja. Till efterrätt idag fick vi chokladpudding med vispgrädde. Mums tänker ni, men tyvärr. Grädden är megaäcklig och chokladpuddingen smakar bara konstigt. Väldigt besviken på det.. nästa gång någon av er äter chokladpudding, ät lite för mig också och njut ordenligt av det. Snälla?! Ska sätta mig och knåpa ihop dagens engelska blogg, eller det kan jag ju göra i natt när jag ska på landgångsvakt.. Det är tre veckor kvar av våran resa räknat från idag. Herregud vad konstigt att komma hem. Men det ska bli roligt. Jag ska njuta av svensk mjölk när jag kommer hem. Det saknar jag ordentligt. Sov så gott! Puss C.
tillie_dg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar