Translate

2006-02-03

I regnskogsland i Sydamerika

Nu låter jag Cecilia Sjöfararen rapportera läget igen. Var med på hennes resa via: http://www.resedagboken.se/ . Klicka på Snabbsök/resenär och logga in på : "tillie_Dg" och klicka på sök! Då träffar du på Cecilia - och läs hennes "dagbok". Var med från början! Mer om skolan och fartyget hittar dui på http://www.dsg.nu/ som är hemsida för Den Seglande Gymnasieskolan. Heja på henne via hennes mail: ceciliao2@ship.gunilla.nu.

2006-01-20 på väg igen, S:t George's, Grenada
Been there, done that.

Sådär ja, ännu en hamn gjord. Paramaribo i Surinam, en gång aldrig mer? Nej riktigt så illa är det inte, men det har inte hänt särskilt mycket här. Tidning, TV (2 ggr) och radio har vi hunnit vara med i. men regnskogsutflykten var riktigt härlig. Vi åkte halva midskepps och hela styrbord till New Lombee en liten, liten by med ett bageri och i stort sett inget mer. Men där vi sov, grrr.. jag hade turen att få sova i hängmatta båda nätterna. Det var nog det mysigaste jag någonsin varit med om. Vakna upp, sådär lagom kallt, och först titta upp i taket av bungalowen och sedan kolla på floden som låg 2 meter därifrån. Regnskogens klargröna färg i kontrast mot flodens bruna vatten. Underbart! En dag badade jag och Edward i floden (jättevarmt och det bruna är inte sååå farligt, bara du inte sväljer det) och det regnade. Det var nog det tuffaste jag varit med om. Hela floden kokade och det var.. så jävla tufft! Jaja, sedan var vi på en regnskogsvandring som inte var alls särskilt speciell. Vi gick på en upptrampad stig genom skogen, men det var ju en upplevelse det med. Vi såg inte några djur förutom en liten kolibri som jag såg när jag skulle gå en annan väg… men resten av regnskopgsutflyktsdagen låg vi och slappade i hängmattorna på stranden och det var en välförtjänt vila. På kvällen fick vi ett trummnummer uppspelat för oss och det var inte heller särskilt bra, men vi dansade ändå :D . jag låter särkert jättenegativ, men den här utflykten var jätteskön. Få paus från halva vakten och umgås med styrbord. Ta det lugn och bara njuta av livet. Underbart är ordet! Sedan åkte vi tillbaka till Gunilla och shoppade lite till i Paramaribo.. en dag var vi bjudna på disco på en restaurang och han som ägde stället hade gått ut i radion att vi skulle vara där på fest. Gu’ va kul tänkte vi, då får vi kanske dansa med surinameser.. tji fick vi. Det kom två turister från frankrike och dansade med oss. Men det va kul att släppa loss. Där DSG drar fram sitter ingen still är ett väldigt bra ordspråk. Har varit på barnkalas i surinam också. Det var filip som fyllde år och det firades på Donken. Vi hade jättekul! Nu ska vi precis ta och lämna hamnen och jag tro inte att jag kommer komma tillbaka hit, men man vet aldrig. Gillade de andra ställena bättre… nu är det bara 1 månad kvar och det känns jättekonstigt när man tänker på att komma tillbaka till Svedala. Men det ska bli kul… ha det så bra. Nu bär det av mot Grenada. Ha det gött haj! C.
p.s. jo jag har ju varit på en salsakurs också. Den var lite misslyckad, för vi fick fel info om när den startade, men lite hann vi dansa. Det var askul!
se hur det blir.
tillie_dg


Är man sjöman så är man....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar