Translate

2006-02-12

Grattis på födelsedagen!

Grattis på födelsedagen den 13 februari säger jag till min broder Magnus som fyller 86 år och nu bor i Lund med sin Ann.
När vi var små i Uddevalla var sådana dagar förväntansfulla med strikt utformade ritualer. Jag kommer ihåg att uppvaktningen skedde vid middagsbordet och födelsedagsbarnet bars i gullstol in i matsalen efter att ha fått vänta utanför olidligt länge till sin hedersplats där presenter väntade att bli öppnade. Gunnar, storebror, visade sin växande armstyrka genom att bära in MajLis sittande på sin utsträckta hand.
En annan viktig detalj var att det var födelsedagsbarnet som bestämde dagens matsedel med att få önska sin livrätt. Jag vet att jag valde kroppkakor och Kronans kaka medan MajLis önskade dillkött och chokladsoppa. Bibi hade en mera exklusiv smak och ville gärna äta vilt som tjäder eller rådjur. Men vad valde ”Lilleman”?
Den lilla sjuarmade födelsedagsstaken med de rysligt smala och långa ljusen skulle också tändas och sedan fick man gissa vilket ljus som brann längst – det var taktikval.
Den är fortfarande i bruk i min familj och i morgon tänder jag den för dig! Grattis!


Grattis på födelsedagen den 15 februari säger jag till en favorit – brorsbarnbarnet Elin som fyller 24 år och nu bor i Malmö och pluggar i Lund – förhoppningsvis - om hon inte spelar teater. Det är Elin som tar med mig ut på teateräventyr när hon är i Stockholm.
Jag kramar om dig på din födelsedag!

3 kommentarer:

  1. Grattis Bengt Magnus och Elin på era födelsedagar! Ett sånt fint kort på Elin! Idag har jag bara tagit det lugnt med bok och kartbeställning till sommarens resa (lite stationsgympa blev det dock). Krammmmm

    SvaraRadera
  2. GRATTIS från mig med!!!! Massa kramar på Alla hjärtans dag från petite moi, kraaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  3. Hej morfar! Tänkte bara skriva hej... Jag sitter nämligen i cafét i skolan och har upptäckt att jag kan koppla upp mig via trådlöst bredband. Coolt va?! Kraaaam

    SvaraRadera