Translate

2008-05-08

Vindsröjning på gång

Det kommer ögonblick då man måste fatta svåra beslut. Nu på söndag är det anbefallt ”städdag” i huset jag bor i. Städdag innebär en allmän upputsning av gemensamma utrymmen som trapphus, gård, källare och vind. Bl.a får vi då tillfälle att göra oss av med egna grovsopor från våra vindskontor och källarutrymmen. Det är just vid sådana tillfällen man ställs inför svåra beslut.
I af gick jag upp på vinden för att rekognosera med den förhoppningen att där fanns inget att slänga – trodde jag. Herregud vad med bråte – den gamla kära radiogrammofonen i mahogny på fyra ben med inbyggd skivspelare, inköpt 1948/49 var medelpunkten för familjens kvällsnöjen tills TV avlöste radiolyssnandet och sattes upp på vinden 1963 där den stått till ingen nytta. Kanske var den tänkt som ett blivande barskåp – men nu skall den bort.
Så ”symaskinen” i vacker t ljus polerad björk – Husqvarna naturligtvis- med nerfällbar maskin som trampades var en gång en ”fästmansgåva” till den unga bruden inköpt 1947 av en förälskad fästman som i sin enfald trodde att just en symaskin skulle vara ett ”måste” för en ung blivande husfru.. Det var det inte!!!! Aldrig har väl en kärleksgåva mottagits så kallsinnigt. Att sy på maskin var inte min kärestas avdelning – men den placerades mot en vägg som ett sidebord – bra att ha grejor på. Jodå symaskinen kom till användning när mormor Hildur kom på besök och sydde barn- och dockkläder – så någon nytta har den väl gjort. Upp på vinden kom den 1963. Jag har gjort tafatta försök att intressera unga familjemedlemmar att övertaga denna klenod. Det är nu med visst vemod den nu åker ut på sopberget, Sic transit gloria mundi.! Men ”brudklänningen” från 1947 får vara kvar i sin kartong.

Vänsterklicka på bilden förstoras den!

2 kommentarer:

  1. Alltså jag önskar att jag kunde ta hand om symaskinen, men jag har inte heller plats för maskiner som "bara" är vackra och har affektionsvärde. Önskar bara...
    Vi hade en sådan rund korg som finns på bilden högst upp till vänster. Kan den vara från 50-talet kanske? jag tror att Mor förvarade sina stickningar i den. ta nu inte i för mycket med städningen, finns det inga starka bb eller bbb som kan hjälpa till. ni hade en trvlig stund idag hörde jag, du och sjöfararen. Kul att ni kunde ses.
    Kram Maria R

    SvaraRadera
  2. Jamenvisst Maria. Det var en högtidsstund för mig när Cecilia kom och hälsade på, vilken käck tjej!!!! En avbild av av sin mor, mormor och mormorsmor. Vilken fin present jag fick - en äkta "havanna" direkt från Kuba
    Den lockar att pröva på i ngt festligt tillfälle. Korgen blir kvar. kom upp och hämta den!!!
    Krm från Morten

    SvaraRadera