Translate

2013-12-07

Ånglokshelg 7-8 december....

......berättar  Anna om i ett mail jag fick i går:
Hej alla goa vänner! Äntligen har Nynäshamns Järnvägsmuseum fått alla klartecken för sina ångloksresor denna helg lördag och söndag 7-8 december 2013!!! I morse kom det sista OK:t så det kändes bra för både Olle och mig som levt med planeringen i veckor nu. Fr o m nu fredag kväll t o m måndag eftermiddag är Olle med om ett stort äventyr - att få NJMs ånglok att fara fram och tillbaka mellan Stockholms Central och Nynäshamn i två dagar. I Nynäs är det julmarknad denna helg 7-8 dec. Gå til NJMs hemsida och läs under resor ://www.njm.nu/resor.php vilka tider som gäller. Nu vet jag att det är lite sent att ändra adventsfika, julbak, klappinköp mm till en tågresa. Så egentligen är inte detta bara reklam för resorna. Men jag vill bara så här berätta vad min man är med om att genomföra - för det är ganska speciellt och mäktigt. Att elda upp ett ånglok tar en dag. Man behöver tonvis med kol. Bara kostnaden för kol uppgår till över 30 000 kr. Att få ihop folk för alla göromål är ett hästjobb. Att få turlistan godkänd av myndigheterna var inte lätt. Men nu är allt klart och ångan kan börja stiga. I kväll kl 22 går tåget från Nynäs till Tomteboda för övernattning. Imorgon går tåget förbi Karlberg ca 9.50 och är på Centralen vid 10-tiden. Jag och alla inblandade håller tummarna att inte snön ska förstöra något för resorna på lördag och söndag. 

       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar