Translate

2007-03-09

Anteckningar från första resdagen



17 februari 2007. Jag står i tamburen resklar med en bullig kappsäck på hjul vikt ca 15 kg och den gröna ryggan, vikt ca 3 kg. Jag är klädd i solhatt (nyinköpt), vit överdragströja – den på sommaren – nya byxor med de många fickorna, stödstrumpor och gympadojor, ytterplagget är gröna jackan.
Klockan är 0730 prick och snart ringer telefonen från Kajsas bil och Ronald kommer upp för att hjälpa mig med bagaget. Vad är det nu jag har glömt? Pass, pengar, biljett! Nu kom de båda två – Kajsa och Ronald.
Snabb transport till Arlanda, terminal 5 där vi köar för snabb incheckning. Vi hälsar på reseledarna Pontus o Henrik. Jag tilldelas en ytterplats – tack Ronald. Farvälkram till Kajsa som nu skall till jobbet. Jag kom igenom första kontrollpunkten utan mankemang – hörde ni det Caroline o Camilla!!! Macka till Ronald som inte ätit frukost. Han åt en tre dm baconmacka. En titt in i ”glasbanken” för ett whisky-köp – helt enligt planerna. Sedan fotvandring flera km genom terminalen till anbefalld gate och fann att starten var framflyttad en timme.
Nu placerad i planets stolsrad nr 24 i den av Ronald begärda ytterstolen. Vi är en grupp på 22 pers inkl de två reseledarna-
Nu 1055 börjar vi rulla. Start – så är vi uppe i luften. Just starten är ett känsligt ögonblick. Jag kommer ihåg när jag en gång på 50-talet flög hem till Sundsvall från Umeå. Flygfältet låg då i Nordmaling, 6 mil söder om Umeå. Flygfältet bestod av en gammal gräsbelagd åker och maskinen var en DC-trea med två propellermotorer. Just när vi hade lyft slocknade ena motorn och jag kunde se från mitt fönster hur propellern stannade. Det blev alldeles tyst i kabinen och vi flög med bara en motor några sekunder innan motorn gick i gång igen. DC-treorna var kända för att då och då kunna flyga med bara en motor.
Vårt plan var ett SAS-plan, Viking ngnting och körde med fyra jetmotorer som steg snabbt upp till lämplig marshhöjd.
Kl 1230 Första whiskyn – ja det blev bara en – serverad. Jag minns med vemod när vi – Min Maj och jag – fick vår första/enda whisky på planet. Då kändes det att vi verkligan hade startat vår resa! Matdags kl 1245 – biff stroganoff - lite pepprig – men bif sillröra var perfekt. Det känns i andningen att vi flyger i tunn luft på 10-12000 m höjd. Men jag har en luftstråle rakt emot mig – undrar om den är syresatt? Måste ta reda på det.. Lite gympa i gången sätter fart på syretillförsel och blodomlopp.
Nu har vi landat i Kairo kl 1600 lokal tid. Vi möts av skön svensk sommarvärme och vår egyptiske guide och arkeolog Aymen. Han däremot var egyptiskt vinterklädd med fyra lager kläder under en stickad tröja och ”långkalsonger!!!”. Transfer genom denna väldiga stad, 17-20 miljoner innevånare - sa Pontus – till Ramses Hilton Hotell – urtjusigt stort med många väktare och passerkontroll – finfint rum med balkongutsikt över en aldrig sinande trafik. Kl 1800 har solen gått ned och det blev snabbt mörkt – ngn skymning var det inte tal om. Men staden strålar av ljus och reklamskyltar uppe på alla tak. Gatulivet fascinerande. Gemensam middag med hela sällskapet – sedan sovdags. I kväll hoppar vi över nattlivets fröjder i Kairo
Jag hade äntligen kommit till Egypten och faraonernas land!
Vänsterklicka på bilderna så blir de stora och granna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar