Translate

2006-10-24

Tjoho världen!

Cecilia Sjöfararen anropar oss från Antwerpen och Paris där hon slår klackarna i taket ute på "Tjamps Elajsas" och käkar Pain du Chocolate
2006-10-17 16:24 Antwerpen, Belgien
Tjoho världen!ursäkta min försening, men jag har varit busy som bara den... Antwerpen, been there done that. lagom lattjo. kom dit på lördag runt middag, så vi hade en kväll ute på stan. sprang runt och kollade läget, himla stor stad.

På söndagen hade vi en friidrottstävling, HKF-pokalen. (har ingen aning vad det står för, kanske nått med Handboll Kan Försvinna.. :P ) men jag var himla aktiv och njöt som en smörboll i vårsolen. satte personliga rekord i alla grenar tror jag. jag slog i alla fall mig själv sen förra året. det var stående höjd (1.10 m) stående längd (2.50m) 60 meter (8.8 sec) och kula(8.55 m) och självklart fick jag mest poäng av alla på båten när Benny Djup (våran agent i antwerpen) hade räknat ihop alla poäng. visst det var olika poängsystem för tjejer och killar, men jag hade ändå runt 2600 poäng så numera är jag stolt medlem i 2000poängsklubben. fick ett himla snyggt snappsglas (?) som bevis på det. Senare på dagen spelade vi fotboll mot några andra fartygs-besättningar, det gick väl sådär...
På måndagen åkte vi till Bryssel och verkligen alla som hade varit med i friidrotten hade en fruktansvärd träningsverk. det var riktigt kul att se hela klassen försöka se så oberörda ut när vi gick runt i stan. vi åkte tåg dit och började sedan på ett lobbyingföretag West Sweden och det var himla supedupertråkigt. kunde varit intressant, men han hade en presentation som passade kommunsnubbar och han berättade inte förrän i slutet vad en lobbyist gjorde. Fråga mig inte om vad det är, jag satt mest och tyckte synd om mig själv och min träningsverk. Sedan hade vi liten lunchpaus och sedan gick vi till europaparlamentet. det var tufft. värsta säkerhetskontrollen för att komma in. väl där fick vi en föreläsning som var intressant, men snäppet för lång. efter det en rundvisning på stället. tidigare år har alla kostymsnubbar varit i strasbourg när DSG besökt byggnaden, men i år var alla där, fast de gömde sig rätt bra. sedan gick vi runt på stan och käkade belgiska våfflor och kollade på den här kissande pojken (som var himla liten tycker jag) och köpte födelsedagspresent till Boris.
Tisdagen ägnade vi åt geografiarbete i Charleroi. det är en liten industristad och våran uppgift var att ta reda på hur det hade varit där tidigare år och hur det såg ut i dagsläget. en väldigt grå stad, men vi hade det ändå rätt trevligt. vi sprang runt och försökte hitta kommunhus, bibliotek, turistinformation... det tog hela dagen i stort sett. rätt nöjd ändå, pratade franska rätt mycket. sedan på kvällen var vi ute i Antwerpen och firade Boris som fyllde år. det var trevligt.
Onsdagen var vaktdag, rätt slapp, men vi hade ett träningspass på kvällen. lite röra på dököttet. jag hade gjort världens bästa byte med Matthias i byssan. han hade fått erbjudandet att åka till Rrotterdam med HKF och spela boll så han frågade om jag kunde gå in i byssan för honom i ca 3 timmar. då sa jag visst, om du tar min landgågsvakt i natt (skulle egentligen ha suttit mellan 3 och 5) rätt nöjd, för då kunde jag sova ordentligt och vakna nästan utvilad på torsdagen.
Gick upp 0500 (!!) för att sedan traska bort till Aantwerpens centralstation och ta tåget till Paris tillsammans med Gustav vid 0615. världens grej! vid 0830 var vi i paris, Frankrikes huvudstad! och det på skoltid!! kan det bli mycket bättre?herregud vad nöjda vi var när tåget tuffade in mot paris och vi sa, jaha, nu har de uppställning där hemma på båten och vart är vi snart? jo i Paris. det var grymt tufft. både jag och Gusav har varit i Paris innan så vi sa det, det enda vi vill ha ut av dagen är att äta pain au chocolate. sedan hann vi även med eiffeltornet, triumfbågen, notre dame, montremarte, pont neuf, les halles, champs élysee... och även att träffa gustav kompis hann vi med. Hon bjöd oss på lunch och det var rätt skönt att komma hem till henne och få lite hemkänsla.sedan sprang vi runt på stan igen. vi tog tåget hem och var hemma på båten igen vid 22.30.
Dagen efter lämnade vi Antwerpen och gungade över kanalen till Portsmouth. det gungade rejält kan jag berätta. Det var sista seglingen som 12-4 vakt också, lite sorgligt, för våra vaktledare har varit så himla bra att det knappt är sant. det ska bli surt att byta vakt, men 4-8 vakten är rätt skön. sova och äta är typ det enda du gör på den vakten. det är lite jobbig stämning ombord. alla är lite halvt deprimerade. lite trist. jo vi hade hagel i Antwerpen när jag satt landgångsvakt och det var nog det roligaste på länge. stört stora hagel som gjorde skitont när de träffade fingrarna. tur att man har stora seglarstället att ta på sig.. Jo, tror att det snart kommer upp bilder från Antwerpen på hemsidan (www.dsg.nu).. hehe, det är inte jag som har valt ut dem, men man skulle kunna tro det. där kan ni se en aktiv person. eller snart kan ni det.annars är det väl bara att säga, thank you for listening, over and out. puss c.
tillie_dg

1 kommentar:

  1. hej mycket läsvärd och verkar intressant resa jag tittade in så hej

    SvaraRadera