Translate

2006-04-17

Påsk i mitt hus

Nu är påskveckan inledd enligt regeln:
"Påskdagen infaller första söndagen efter första fullmåne efter vårdagjämningen"
Påskveckans 7 dagar har i folkmun många namn. Här några:
Palmsöndagen - blek/blåmåndag – vit-tisdag - ask- el dymmelonsdag ( då skall det vara tystnad efter kl 12 på dagen och kyrkklockorna får bara slå dovt med träkläppar=dymmel - inga hjul får rulla) - skärtorsdag - långfredag – påskafton (efter 40 dagar var fastan slut, då fick man äta så mycket man orkade - påskdagen.
Välkomna till "KNYTKALAS" på påskafton klockan 1500 på Norrbackagatan där vi bullar upp en påskbuffé med vad gästerna behagar ta med sig.
(Mejlat till familjen)

Plötligt på påskaftonen var mitt kök fullt med folk och det bullades upp med köttbullar fårfiol, laxmackor, ägg, sill och ostar. Min del i ”knytiset” – den gravade laxen och ”äggtoddyparfän” som efterrätt hade jag grejat i förväg, så jag kunde lugnt ägna mig åt de tre barnbarnsbarnen som målade ägg, röjde i spånkorgen med alla leksaker från 19-hundratalet och det ”talande lokomotivet” som lille Castor med glädje återfann från ett tidigare besök hos mig (se min blogg den 20/1-06).


Det blev en trevlig och högljudd påskmåltid där de tre små väl ersatte några saknade barnbarn vad beträffar ”snackandet”. Ja det var förstås Mira och Vega som höll i konversationen. Castor säger bara mestadels mmm.

Påskdagens kväll satt jag framför TV och ryste o frös så in i ”kallaste Sibirien” när jag tittade på det storslagna programmet ”minus 58 grader” tillverkat av herrskapet Strandberg med repriser redan den 20/4 och 22/4. Se det njut och frys med de två skidåkarna som färdades längs Kolymafloden i nordöstra Sibirien, en av de kallaste platserna på jorden Men hur i herrans namn höll och transporterades tung kamera- och inspelningsutrustning i den stränga kylan när det meddelades att metaller blir sköra av kyla och all utrustning drogs på kälkar. Fanns en helikopter med ett film team i bakgrunden??? Läs vidare på hemsidorna http://www.strandberg.se/ och http://www.siberia.nu/ Slutklämmen i programmet är praktfull när Mikael Strandberg säger:
”Det verkar som om de krassaste villkoren skapar de bästa människorna. Man överlever bara om man håller ihop och hjälper varandra. Tänk att det skall vara så svårt att förstå. Ska människan behöva frysa ändan av sig för att begripa?”

Tisdagen den 18 april borde det var stor flaggdag för då har bloggbekantingen Maria i Malmö födelsedag. Jag har lovat ”vinka” till henne och det går ju bra på det här sättet via etern och får kanske tillägga ett försynt ”HURRA”. Hur många år hon fyller får hon berätta själv. Man avslöjar inte en kvinnas ålder – En Kvinna är Evigt Ung!!!

Onsdagen den 20 april flyger barnbarnet Camilla hem till Stockholm för att - ja vad då?? Vila upp sig från plugg och uteliv i London kanske…och till stor glädje för oss hemmavarande.
Camilla du är efterlängtad av många Välkommen hem ”ma petite toi”!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar