Translate

2012-03-17

Lördag den 3 mars. Jag kallar på Larmtjänsten och stönar fram:...

...."jag måste få syrgas, kan inte andas"
Larmtjänsten svarar: "Nej vi har ingen syrgas men jag skickar omedelbart en ambulans som har syrgas och tar dig till sjukhusakut! Öppna dörren och meddela portkåd"!! Helt fantastiskt! Ambulansen kom med syrgas och jag kom snabbt under vård på St Göran. Min KOL hade börjat galoppera.
På St Göran-akuten kunde den förtjusande doktor Beata efter röntgen och några timmars behandling konstatera lunginflammation och en hjärtattack och dirigerade mig till HIA intensivvård några dagar f.v.b. gereatiken på Sabbatsberg.
Nu är jag hemma - återställd och helt normaldj-lig igen! Vad de kan i vår sjukvård!!! Men fortsättning följer - Det här var tredje gången på ett halvår.
Med sådan insats av Larmtjänst och snabbt beslut om ambulanstransport finns egentligen ingen anledning att fundera på ett mera skyddat boende som t.ex. ett senior- eller trygghetsboende.
På geriatriken på Sabbatsberg delade jag rum med en vital herre på 92 år som en gång i tiden spelade bordtennis på elitnivå - men som nu bara längtade hem till frun och lägenheten på Dalagatan.

2 kommentarer:

  1. Morten.
    Håll dig vid liv, vi ska ju snart träffas och gå igenom "lådan" tillsammans med Barbro.

    SvaraRadera
  2. Ja, och verksta'n behöver städaspå landet. Musinvasion under vintern. Vår verkstad förfaller utan din årliga uppsortering i olika lådor och askar. Kram

    SvaraRadera