Translate

2012-01-18

Att leva med KOL

I Hörsalen på St Görans sjukhus i går berättades det intensivt och lärorikt om att "leva med KOL" av en grupp kunniga experter. Det var mycket som vi - ett 20-tal KOL-patienter - fick lära oss under några eftermiddags timmar.
....men, men en stor del av tiden gick åt att "artigt" lyssna på några pratglada pensionärer som efter vad jag med svårighet hörde ville berätta sin egen "historia" om hur de lever med KOL - helt ointressant för alla oss andra som var där för att få expertinformation. Av någon anledning lyckades sjukgymnasten och kuratorn få tala utan alltför många avbrott - bra.
Så till en annan longör - "Rökningen". Då diskuterades det hej vilt hur svårt det var att sluta röka - Vad skulle man göra av "oroliga fingrar" t.ex. var det någon som sa - "köp en dator" sa jag - man kan bli mördad för mindre. Jag viftade med Kjell Larsons nya bok"KOL Det går att behandla" där han skriver:
"Den definitivt vanligaste orsaken till att man utvecklar KOL är tobaksrökningen. Det är klarlagt att risken att få KOL ökar med antalet cigaretter". Punkt slut!
Dä bare å slut!!  - och lyssna på de goda råd vi fick.
Iaf var det hela en bra påminnelse om vad jag har att rätta mig efter. Tack alla medverkande för en lärorik stund!

1 kommentar:

  1. Kul att du som 88-åring ständigt lär dig nya grejer...:)

    SvaraRadera