Translate

2010-04-23

Stadsvandring med Vargar i Stockholms Quartier Latin...

....runt Observatoriekullen där en gång all högre undervisning var koncentrerad i magnifika byggnader - ritade bl.a. av F.V.Schollander - som nu är kulturminnesverk o inte får rivas. Jag lärde mig att Norrtullsgatan 2 med den imponerande tempelfasaden ritad av Erik Lallerstedt och invigd 1927 byggdes för Högskolans humanistiska o juridiska fakulteter kallas Studentpalatset och erbjuder Stockholms 75000 studenter 500 läsplatser.
Vandringen avslutades med att vi bänkade oss i "Matvarufabriken" nära Norrtull där vi åt en gemensam lunch.

Tack Gunnar Ekedahl för en vältalad guidning!
Under lunchen tog jag tillfället iakt och visade ngra unika pappersbilder från en St Georgfest i Eriksdalshallen 1941 där det kryllade av bl.a. ett stort antal scouter med "Kakifärgade halsdukar" dvs Hedvig Eleonora scouter som jag tillhörde.
Se här:


Ja här kan man iaf skönja två bröder Björkman
Vänsterklicka en elr två gånger på bilderna så förstoras de.

2 kommentarer:

  1. Titta vad fina ni såg ut!! Ca 16 och 18 år gamla, har jag räknat ut!

    Vilket fint program om Lasse igår på tv2! Glad att jag såg det! Höll på att missa det. Ser fram emot Aniara.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  2. Ja jag satt bredvid honom när vi såg det. Det var jättekul. Han fnissade massor!!!!!

    Det var verkligen ett fint porträtt!

    Det syns tydligt vilka som är Björkmans pojkar i alla fall. Lasse är lik dem också....

    Har varit på blixtvisit i storstan skolan kallade.

    Kram
    Maria

    SvaraRadera