Translate

2007-09-14

Från ”livlina” till ”oas”

När jag går hem från gymmet uppe på Sabbatsberg så passerar jag oftast ”Sinnenas Trädgård” – en skön oas att vila ut i efter att ha kastat livlina med muskeldundermaskinerna på gymmet. Trädgården ligger i Sabbatsbergparken mellan de gamla 1800-talsbyggnaderna uppkallade efter de två kringliggande Adolf-Fredriks och Johannes församlingarna. Där har trädgårdsmästaren Christer Fällman och hans hejdukar skapat en härlig trädgård med allsköns växtlighet och blomprakt som t.o.m. årets födelsedagsbarn Carl von Linné skulle vara nöjd med – en oas för våra fem sinnen, minsann. Här finns vatten som porlar, växter med olika strukturer, former och färger, dofter av olika slag. De resliga och ståtliga 200-åriga träden – en gång kanske planterade på 1700-talet av bröderna Bergius, eller krögaren Sabbath ser ut att må väldigt gott i sin vackra omgivande trädgård.
Trots begränsad rörlighet kan jag vandra omkring bland rabatterna på slingrande lund- och skogstigar, sätta mig ner på en blåmålad bänk i sommarhagen eller avsmaka kryddbeståndet och kanske knycka med mig några svartvinbärsblad till min hemsaltade gurkinläggning. På ett klädstreck hänger tvätt på tork och i den vackert stensatta dammen simmar guldfiskar. Trädgården är en liten värld för sig själv. Gå dit och njut av en stunds eftertanke!!!

Vänsterklicka på bilderna så blir de kanske större!

4 kommentarer:

  1. Försvann din gym-blogg? Låter fint med Sinnenas trädgård och fina bilder. Krammmmm

    SvaraRadera
  2. Tack Kajsa att du upptäckte att min gym-blogg hade försvunnit.
    Nu är den på plats igen. Varför den försvann vet jag inte. Men kanske när jag mixtrade med en ny blogg som kommer i morgon - En ny sorts blogg kanske. Wait and see!!

    SvaraRadera
  3. Tack för att ha fått se bilder till allt det du brukar berätta om trädgården. Så vackert. Jag förstår att du trivs där.
    Kram,
    Anna

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du har glädje av trädgården. Jag vet att det var en arbetsterapeut som heter Yvonne Westerberg som kämpade under 12 års tid för att få igenom sin idé och även implementera den i den ordinarie verksamheten inom äldreomsorgen på Norrmalm.
    En riktig eldsjäl!
    Lena

    SvaraRadera