Translate

2006-11-09

På uppdrag i Indien

Min dotter Anna är just nu i Indien på en konferens för handikappade och jag låter henne berätta själv om sin resa via erhållna E-mail:

Hej!
Tidigt imorgon flyger jag med Air France först till Paris och sedan till Bangalore i södra Indien och är framme någon gång mitt i natten mellan onsdag och torsdag. Men det är ca 5 timmars tidsskillnad - de ligger före, så man får lägga på 5 tim på den svenska tiden för att få fram indisk tid.
Jag ska vara med på en internationell konferens där vi ska diskutera tillverkning och distribution av rullstolar i alla världens u-länder i nästa vecka den 6-11 november. Eftersom jag är med i organisationskommittén har vi både för- och eftermöten för att få det att fungera. Men jag har lagt in en hel dag efter ankomsten då jag bara ska vila ryggen och ta det lugnt. Räknar med att omväxlande både stå, gå och sitta på planet - sitta en timme och vara upp en halvtimme. Hoppas det inte är någon bra film för då blir jag ju sittande längre tid. Paris-Bangalore tar ca 10 timmar i restid.
Den 14 nov reser Olle ut för att tillsammans med mig ha 1½ vecka semester. Vi hade tänkt oss en drömsemester med husbåt och lyxigt hotell vid vacker lagun i Kerala utmed kusten. Men igår fick vi höra från vår indiske vän i Toronto att dengue-febern härjar där (mycket myggor, varmt och fuktigt) och han avrådde från resan dit. Så vi får hitta på något annat i närheten av Bangalore på höglandskapet, som är bättre ur hälsosynpunkt. Han kommer från Toronto till Bangalore den 10 nov, så vi blir väl omhändertagna av honom och bor i hans trevliga lyxiga hus. Temperaturen i Bangalore är ca 20 på morgonen och 27 på dagen, men med scattered thunderstorms, dvs skyfall - det är väl någon slags monsunperiod där nu.
Vi kommer hem till Stockholm lördagen den 25 nov mitt på dagen.
Stor kram,
Anna

Så här svarade jag på hennes mail:
Käraste Anna
Välkommen fram till Indien!!!
Ja det blev en tidig morgon för dig - även för mig. Inte fasiken skulle jag ligga o sova när ditt Arlanda tåg rusade förbi i ottan. Jag gick upp tände ljus i mina fönster och hejade på två arlandatåg för säkerhets skull klockan strax efter fem och vinkade. Stora fönsterstaken brann så fint i mörkret. Undrar om du hann se ngt för fort gick tåget. Men symbolen ljushälsning fanns där.. För att skingra tankarna gick jag sedan inte och la mig utan ut i köket och bakade den där "monster/halloween-kakan med rödhets/keso-inkråm jag skall ha till krabbmiddagen. Den blev bra och jättelik och en fröjd för ögat om inte annat. Nu fyller den upp hela frysfacket. Klockan 10 minuter i åtta började det snöa så nu är det nästan vinter här i Stockholm. Det var ju väntat men säkert inte det kaoset som det är längre norrut......
Detta är min förstarapport på din resa. Snart får jag höra om din långa ditresa
Jag kramar om dig

Hej allihopa!
Här kommer en hälsning från Bangalore som nu i november har fått det egna indiska namnet Bengalooru i samband med firande av den 50-åriga delstaten Karnataka. Det är precis som Bombay heter Mumbai och Madras heter Chennai och Calcutta heter Kolkata nu för tiden.
Jag skriver på ett cyber-ställe i närheten av hotellet söndag kväll kl 18.00, medan ni har söndag em ca halv två.
Jag är OK. Ryggen klarade flygresan bra. Satt i max 2 tim och var sen uppe och rörde på mig och stod och läste en bok i en timme. De indiska filmerna var inte så roliga, men man kunde ha tittat på hela Caribien-piratfilmen under några timmar.
Ryggen har sedan varit hyfsat bra. Häromkvällen satt jag i en underlig soffa på en restaurant - då kändes det efteråt. Det gäller att hela tiden kolla vad jag gör.
Jag bor på ett fint och bra hotell, lagom lyxigt. De har en bra restaurant med god exklusiv indisk mat där vi i organisationskommittén ätit underbara middagar tre kvällar i följd. Men ikväll ska det bli besök på en afghanistansk mat, också på hotellet högst upp. Det är ett välbesökt ställe där folk står i kö på kvällarna för att få komma in.
Det är en behaglig temperatur här, ca 20 gr på morgonen och kanske 27 på kvällen. Vid regn lite svalare. Monsunsäsongen är redan förbi, så det är mest vanligt regnväder som kommer då och då med molnig himmel som gör att det inte blir sa varmt. Skönt!!! Igår var jag och en engelska ute med paraplyer och undvek vattenpölarna i mörkret före middagen för att kolla vad vi har för affärer i närheten. Mest små fruktstånd och lite små klädaffärer.
Torsdagen blev delvis en vilodag, men byte av hotell en gång pga att det ordinarie hotellet hade uppfattat min ankomst fel, så inget rum fanns tillgängligt. Ett systerhotell i närheten tog emot mig och Mobility India-chaufforen tog mig dit för några timmar innan jag kunde komma tillbaka till mitt hotell. Där bytte jag rum efter en dag, men nu har jag ett lugnt rum mot gården och slipper den väsnande trafiken på kväll och morgon.
Fredag halvdagsjobb med besök pa Mobility India. Det kändes som om jag varit där igår fast det gått 3/4 år sen januari-resan. Vi var alla glada att se varandra.
Lördag o söndag har org.kommitten jobbat hela dagarna med att slutföra alla förberedelserna med program, diskussionsgrupper och diskussionsfrågor. Det är ju nu vi vet om folk uteblir av ngn anledning. Jag är utsedd att vara rapportör i en session med presentationer och en diskussionssession på måndag och tisdag. Sen kan jag ta det lite lugnare. Lika bra att få jobbet gjort.
Så jag har det bra och hoppas att ni har det bra också.
Många stora kramar,
Anna

Tack för mail att allt är ok och att resan gick bra. Självklart att du inte hann se min ljuständning avresedagen. men det kändes fint att på ngt sätt få följa av dig på vägen. Kl 0810 började det att snöa så smått och senare på dagen vräkte det ner och full snöstorm kl 1700 när jag gick ut för en middag på Blasieholmen -Kaos i stan men jag kom lättvindigt fram och även hem trots blixthalka på Bråvallagatan. Nu har all snö smält och temperaturen stigit- Men på lördag var det en mild vinterdag vi var ute vid Mors grav och träffade hela Mattias familj - en tradition. Sedan gick Kajsa Ronald o jag den stora ronden över Skogskyrkogården och det blev en riktigt lång och skön promenad i skymningen. Vi avslutade med middag på tremanhand uppe på restaurang vid St Eriksbron.
Söndag vilodag med tre rullar "Rome"- video bl.a. och i dag måndag nu full fart med förberedelser till krabbmiddagen. Bordet dukat och Gorgonzolakexen under tillverkning. Om en timme möter Ronald upp på systemet och hjälper mig köra hem "våtvarorna" och sedan flytta lite möbler
Jag kramar om dig och väntar med intresse på nästa rapport!!
Krrrrrrram från Far

Hej allihopa!
Det är nu onsdag kväll vid 21.00 och jag har möjlighet att besöka Internet-centret på nytt.Konferensen har börjat och håller hög fart. Det blir lite långa dagar och visst är jag trött, men jag försöker att ligga ner på en soffa eller bänk ngn gång under dagen och sedan stå mycket. Vi äter en god catering-lunch, så nu skippar jag middag utan tar det lugnt på kvällen i mitt rum. Jag behöver koppla av från allt engelsk pratande och vila. Info om konferensen finns på
www.mobility-india.org och ev finns det också foton på hemsidan. Jag föreslog att IT-killen skulle lägga in det, men vet inte om han hunnit.
Igår tisdag var det Cultural evening med indisk dans av både blinda och hörselskadade elever samt professionella dansare och till slut MIs egna studenter i kursen med protesteknik. Mycket underhållande och vackert. Rapportskrivandet har gått bra, men känns lite jobbigt när jag inte är 100% engelskspråkig. Det är en utmaning att se om jag kan och uppfatta vad folk säger och hinner skriva ner det. Gudskelov ser jag till att få hjälp av ordföranden för respektive session som alla gånger varit bra engelsktalande och som kan formulera på rätt sätt, både vad gäller rullstolar och konferensterminologi.
Stora kramar,
Anna

I skrivande stund kan jag rapportera att barnbarnet Peter just nu är på uppdrag i Korea och att systersonsonen Daniel rest till irakiska Kurdistan på en musikturné och utlovat rapporter därifrån – men mer därom senare. Men yngsta barnbarnet Camilla flygs in i kväll från London för att hjälpa mig med krabbmiddagen i morgon. Det reses en hel del i min familj just nu!