Translate

2006-11-27

Hoppande delfiner i mareld och ostronmums....Sjöbussen Cecilia berättar

På väg hemåt
Barcelona, vilken stad! storstaden à la bama.. det började med att jag och Matthias fick ro in giggen till kaj för att ta emot alla förtöjningstampar som skulle läggas fast på alla pållar och sedan var det bara fullt ös.. det var föräldrar på besök, en hel del muséibesök, stadsvandringar, starbucks, kyrkor, gitarrkonsert i en kyrka, fetingshopping. anna-lisa, Boris och jag hade en jätteskön dag i Barcelona. vi var på besök i Guellparken (en park med massa statyer och hus designade av just Mr Guell. eller hur det nu stavas) vi åkte metro, handlade

frukt, fikade, njöt av ledigheten och var även på erotikmuseum.. skolan betalade för två museum och då såg vi på en karta och tänkte, lika bra som allt annat... var väl lagom kul. det roligaste med det var nog nästan att få se kaptens min när vi sen skulle få pengar för biljetten.. han blev lite fundersam..
Jag har även hunnit besöka Camp Nou, FC Barcelonas hemmaarena. vi såg en match där, men det var ingen toppligamatch. arenan var inte ens halvfull och ändå var besökarantalet uppe i 35 000.. rätt schysst.
En dag efter att vi hade varit ett stort gäng på Miro-museum och jag och Elin var på väg hem så hittade vi en skylt där det stod (självklart på spanska, men översatt:) "buss till Ikea". wihoooo, vilken grej tänkte vi och hoppade på. först och främst var det en helsjuk grej att hitta på, åka till Ikea i Barcelona, men, det blev snäppet sjukare. på Ikea, ute i förorten till Barcelona träffar jag en tjej som brukar hänga i Grebbestad på somrarna. Hur stört kan det bli egentligen? men det var kul.. sedan shoppade jag och Elin loss på svenskt godis, svenska lantchips, svenska kanelgifflar från Pågen, svenskt knäckebröd och svensk räkost. helt underbart.Är jättenöjd med besöket i Barcelona, skulle gärna vilja komma tillbaka dit. varför inte plugga spanska där, efter mina år i FRrankrike?--------------------efter Barcelona seglade vi i ungefär 24 timmar och kom sedan fram till Sète. det var rätt skönt att inte segla så länge. man var inte helt förstörd av trötthet. av tidigare årskurser har man hört att Sète är världens tråkigaste stad och du kommer dö av tristress, men jag är rätt fetingnöjd med den. Första lediga dan gick vi och badade på ett badhus. det var jätteskönt att röra på dököttet och sedan sitta i en varm bubbelpool. förstod mig inte rikitgt på det där stället. Killarna vi var där med fick inte bada i stora badshorts.. oj, vad vi skrattade åt dem när de hade bytt om igen och kom ut i bara kalsonger och såg allmänt generade ut...Vi gjorde en utflykt en heldag. vi var sju tjejer, de allra flesta från babord och två befäl. vi hade en minibuss till förfogande och det enda obligatoriska var en akvedukt och en amfiteater. oj, vilken underbar dag vi hade. jag pratade franska som bara den, vi besökte ett gdoismuseum, men gick inte in, utan fastnade i affären, hittade en jätteliten mysig gullig stad som vi besökte när det var mörkt. det var så himla mysigt att gå bland alla vindlande gator och det kändes riktig juligt, det var bara snön som saknades. Var inne i bland annat en vinaffär. den var byggd som en vinkällare och alla sorter var sortrade efter område i frankrike de kom från. de var så himla mysigt att inte vara en så stor grupp och att få göra lite vad man ville. vi hade party i bilen när det kom en bra låt på radion (våran bil var den enda utan skivspelare..) fetast var det när madonnas "like a virgin" spelades. hela bilen gungade..En dag var vi på skolbesök. jag vill inte skryta med mina språkkunskaper, men jag fick agera tolk åt rektorn. han pratade bara franska och deras engelska lärare ville inte prata. så jag stod inför hela våran klass och hela det franska gymnasieskolan och översatte och log och var jättesöt. det var lite jobbigt, fattade inte rikgit vad snubben sa hela tiden, men det gick bra.. sedan var vi på skolan hela dagen. hamnade på en historielektion med en gammal stofil till lärare, men det var kul för jag fick jobba om kalla kriget med en fransk kille som såg ut som Darin. Det är rätt schysst att sitta i ett klassrum i Frankrike och bara höra franska överallt. jag erkänner, hängde inte med
ett dugg vad som sas på den lektionen, men jag log och var glad. sedan var det lite mumsfilibums, typ kex, nötter och lite godis och rektorn höll ett litet tacktal och lovordade samarbetet mellan Sète och Sverige som jag fick översätta.
Sedan minglade vi runt ytterligare lite till och sedan var jag så megatrött att jag inte förstod ett ord franska. då var det dags att gå tillbaka till båten och äta middag, vi köpte även med oss några pain au chocolate som vi åt till efterätt.Har även hunnit med ett beök på en vinodling där vi fick smaka på lite olika viner och sedan var vi på en ostronodling där vi mumsade ostron. en ganska bra beskrivning till alla er som inte har smakat ostron än, havsvatten i snorkonsistens. men det gäller ju att passa på när man får chansen tänkte jag så jag tog två. det var rätt schysst. på en flytbrygga i frankrikes ostronodlarhjärta. det blåste lite, havsvattnet stänkte, och ett alldele nyupptaget ostron, du ser på när det öppnas och sedan var det bara att mumsa i sig... mumma.Sedan på torsdagen när man trodde att allt det roliga var över och man bara hade sista ordenligt lediga kvällen kvar på resan kommer utbildningsledaren Anders och säger " jag har fixat så att två franskaelever kan sova över hos ett par där kvinnan är svensk och mannen fransk". tjohoo! jag och antonia var de enda frivilliga och vips så satt vi i hyrbilarna, som vi skulle lämna tillbaka, på väg till montpellier där det här paret bodde. kvinnan, Helene, var jättetrevlig och mannen, Michelle likaså. vi åt världens godaste middag och efterrätt på det och sedan lite te och sen gick vi och kinesade. det var så himla trevligt att det kanppt var sant och franskan gick bra och det var kanon. ett stort plus för att jag sov jättegott. Sedan åkte vi tillbaka till båten på morgonen, efter en fransk frukost såklart, (rostad croissant med sylt). och sen hade jag vakt hela dagen fram till att vi seglade ivåg. vi har fått nya segel efter de vi seglade sönder, så det roade vi oss med. hann att få upp tre märsar och sedan var dagen slut. Sjöstuvade självklart innan vi stack. förstod inte alls det där med att Sète skulle vara den tråkigaste hamnen på resan. här såååå himla nöjd med besöket.-----------Litet kort inlägg från seglingstokiga biffen Cecilia. nu befinner vi oss utanför spaniens kust i medelhavet. vi är på väg mot Gibraltar. idag är det måndag och på söndag åker vi hem. det känns så himla långt bort att åka hem. Det ska bli jätteskönt, men jag vill ju inte åka härifrån.. det är lite jobbigt. Till skillnad från förra resan är jag nu vältränad. när jag kom hem från Colombia förra året var jag rund som en boll nästan. I år har det inte gått till någon överdrift på något sätt bara det att man behöver inte svulla mat 6 gånger om dagen. I dag har jag sprungot runt och visat min överarmar för alla som vill se. har även visat de för de som inte vill se. jag har så fetingfeta muskler att det knappt är sant. Jag är nöjd

Igår på nattvakten tänkte vi på en sak. jag och bennyboj skulle beslå yttre klyvare, alltså seglet längst ut på peket. vi kunde inte börja direkt utan vi tog först en liten vila i hajnätet. bäst vi ligger där så kommer det några delfiner och börjar hoppa. det är inte så dåligt, men snäppet bättre är det när jag berättar att det även var mareld. Tänk att lite djurplankton mättade med fosfor kan vara så himla vackert. jo, vi sa det att det är nog det vackraste som finns. Delfiner som hoppar i mareld. Sedan kom Lisa med det kloka inlägget. hur många i våran ålder kan egentligen säga det? det är rätt schysst att ha det med sig... ojojoj.. vad jag älskar den här skolan. det ska bli jätteskönt att komma hem till familj och vänner, men då är det jättelångt kvar till nästa gång vi ska ut och resa. och det är bara en resa kvar.. det är lite jobbigt.. borde egentligen plugga, vi har prov i fartygsbefäl på fredag. men vi har ju ett antal dagar kvar.. :P .. jo, vill passa på att tacka för alla mejl jag fått. är ledsen att jag inte har svarat på de flesta.. jag gissar på att jag skriver nått litet när vi kommit till Gibraltar, om inte, kul att ni hängde med på min resa! puss och kram cecilia.

Tjohoo världen! klockan är 0720, det är söndag (26/11) och jag sitter i min hytt och funderar lite... nej, det gör jag verkligen inte, jag har precis vaknat. I går höll vi på att fixa och dona inför hemkomst och överraskning till ettorna. det tog tid, men tillslut var vi klara. vimsade runt ett tag, men jag kom nog i säng rätt tidigt ändå. 0300 är ju inte alltför sent.. Jo, igår, skoja min doja vad roligt vi hade. först hade vi prov i fartygsbefäl, inte så latjo, det gick sådär. men sedan! vi gick iland och tog linbana upp till "the rock" och kollade på europas enda naturliga bestånd av apor. oj vad roliga de var! vi åkte upp och traskade neråt. Kan berättta att idag har jag träningverk i ben och rumpa, inte kul. I går på kvällen hade vi avslutningsmiddag och det var jättemysigt. jag höll även ett tal och efteråt grät jag och Linnea en skvätt. det ska bli så himla tråkigt att åka härifrån, men gud vad skönt det ska bli att komma hem. Nepp, nu är det dags för frukost. tack för den här resan och vi ses! puss C.
tillie_dg

Tack själv Cecilia för många käcka reportage och Välkommen hem!