Translate

2010-01-28

...forts. Cecilia från Grebbestad seglar i ett nötskal över Atlant pölen

... se min blogg 21 jan 2010




Besättningen


AZORERNA

Dag 22, 18/5
Horta - HÄR ÄR VI!!!
Vi gick till Peter's (känt seglarhak på Azorerna där man bl.a. kan lämna och hämta post).

Hittar internet.
Torbjörn och jag sitter kvar vid Internet medan Filip och Gustav handlar mat.
Går längre än fem steg i taget.
Filip lagar grymt god mat.
Ugnsgratinerade grönsaker, kött och sås.
The Arc var mycket nöjda med att förlora och få välkomstmiddag. (2-0 till SunChaser!)
En stor klick vitlökssmör, livsmedelsverket rekommenderar.

Dag 23, 19/5
Gustav och jag besöker en galen tvättant.
Filip och Gustav går till matbutiken.
Torbjörn och jag viker tvätt.
Möter upp de andra två i matbutiken.
Köper lite gottgott.
Ett glas vin i båten.
Hamnar på Peter's igen.
Möter upp The Arc där till efterrätten.
Träffar ett gäng glada danskar som var för glada så vi blev tillslut utslängda tillsammans.

Dag 24, 20/5
Planerad avgång, men vinden vägrar.
Springer iväg till internet.
Skypar med Persson jättejättelänge.
Pratar med familjen ett tag och sedan med Persson igen.
Lunch med Filip i parken.
Picknick, oliver och hagel.
Hittade värsta Experimentumstället på ovanvåningen till internetstället.
Vi fortsätter sporta på Peter's.
Tidig hemkomst.
Lagar pastasallad.

Dag 25, 21/5
Tidig uppgång.
Varken Filip eller Annika från The Arc hänger med till Pico, Azorerna tillika Portugals högsta berg.
Torbjörn och jag tar färjan.
Klättrar, promenerar, pustar, stånkar, stönar, kämpar, häver oss uppåt.
Äter lunch på kallaste stället i mannaminne.
Fortsätter uppåt.
Traskar på kraterkanten.
Myser på toppen.
Tar några shyssta kort.
Traskar ner igen.
Äter glass.
Åker färja tillbaka.
Middag med/på The Arc tillsammans med de två från båten Emelie.
Mycket trevligt!

Dag 26, 22/5
Upp, tvätta svettiga Picokläder.
Kycklingburgare, dusch.
Lämna bryggan, tanka diesel.
Kapten Gustav gjorde en brutal omkörning av svindyr katamaran, ivrigt påhejande av Annika och oss.
Vi fick tanka först!
The Arc vinkar av oss.
Motorn startar inte.
Fixar, skruvar, donar, grejar, funderar, äter glass, fyller på olja.
Gustav trycker ner bränslestrypkranen.
Motorn startar.
Off we go!
Firar att vi är till sjöss.
Dag 27, 23/5
Vaktbyte.
Folk sover hela dagarna.
Äter pasta och färdig pastasås.
Ser på Sex and the City.
Gustavs förslag, men han hatade den.
Sover lite till.
Gustav tar "min" förpik.
Ser skuggan av en val.
Jag fixar pulvermos och ovegankorv.

Dag 28, 24 /5
Flappflappflappflappflapp.
Noll vind och seglen bara fladdrar.
Äter ris och beefstew.
Läser.
Ser på "21".
Cool film.
Ser val!
Försöker få igång motorn till natten.
Det går skit.

Dag 29, 25/5
Ringer lillebror vid 06.30, grattis på 18årsdan!
Motorjäveln startar inte idag heller.
Filip och Torbjörn bosätter sig i motorn.
Skruvar, pillar, luftar, kollar kolen.
Angående hur man skruvar lär Filip mig ramsan Righty tighty Lefty loosy.
Äter Gustavs corned beefsås med pasta.
Steker bröd och mumsar nutella.
Grejar lite till.
Fyra pers för att starta en motor (startnyckel, startgas, batteritjuvkopling och knackning på startmotorn.)
Det funkar!
Mot England.
Firar att vi överlistade Pelle Perkins.

Dag 30, 26/5
Trött dag.
Torbjörn bakar bröd i ugnen.
Ganska så, ganska så nice.
Paus i "Mamma Mia" för att frossa med smör, ost och Nutella.
Gustav, nötallergikern, försöker övertala oss om att det inte är nötter i Nutella.
Vi försöker övertala Gustav om att Nutella är gjort på hasselnötter.
Gustav vet inte vad hasselnötter heter på portugisiska och smakar ändå, vi håller andan i väntan på… ingen reaktion! Besvikelse eller lycka?
Helt jätteglada över att "Mamma Mia" är så bra.
Jag kokar potatis och tomatchickensås.
Filip äter på kvällen kall potatis med kaviar.
Ser gott ut och jag äter kaviar för första gången i mitt liv och tycker att smakar bra.

Dag 31, 27/5
Seglar på utav bara den.
Pratar med Persson.
Han bokar flygbiljett till Fallmouth i England.
Får inte igång motorn, trots att vi är fyra.
Inser att det är startmotorn som nu är problemet.
Döper den till Lilla Mao, trots att den här Mao bara har 4 människor på sitt samvete jämfört med han den andra som har några fler.
Fick fisk och fick upp den i båten!
Dränker den med finpunsch.
Filip slaktar den med stor fascination.
Det är en riktig jäkelsjäkel.
Njuter av den tillsammans med klyftpotatis.
Mums!
Det var blod överallt, men jag och Torbjörn ägnar oss åt prima karaktärsdanande rengöringsarbete.
Såg "Seven Pounds".

Dag 32, 28/5
Gustav och jag diskuterar livet.
Torbjörn lagar till en bit av fishyfishyn.
Vinden vrider emot.
Ligger på en tuff biddevindbog med första revet och full genua (anledning till den plösliga invasionen av seglingstermer av de svårare slag är Gustav som tycker att det är för lite av den varan).
Skriver hatdikter till Lilla Mao för att han inte startar.
Mitt bidrag:
Little Mao, little Mao
Du är det värsta jag vet.
Värre än både herpes och matte C
Det finns en sak jag önskar i livet
Och det är att kunna ta dig för givet
Det ända givna med dig
Är att du alltid säger nej
Jag hatar dig
På kvällen ser vi Grease, en klassiker som inte alla ombord hade sett innan.

Dag 33, 29/5
Filip lossar på Little Mao.
Han tas upp och får kärlek, blir ompysslad och kontaktrengöring i mängd. (Mao alltså, inte Filip)
Sätts tillbaka.
Funkar i ganska många startförsök efter varandra.
Motorn får då istället ingen diesel och vägrar fungera.
Allt pillpill och ändå ingen motorgång.
Jag lagar fiskgryta och pasta.
Istället för motor tar jag fram FRÄNA GREJEN.
Den FRÄNA GREJEN har jag pratat om sen Bermuda.
En väl bevarad Presidente.
Succé, vilken Jesusgrej.
Åt även upp Tobleronen vi fått av The Arc.

Dag 34, 30/5
Jag får sällskap av en massa svarta varelser som utgör blåsljud på morgonkvisten.
Mäktigt. Tyvärr är det för mörkt för att se de, men jag hör dem.
Svinkallt och fuktigt ombord.
Men vinden kom efter att igår ha gjort endast 8 NM på 12 timmar.
Gjorde god fart framåt.
Gick och la mig.
Vaknar till en vindvridning, så trots tuff biddevindsegling är kursen mer Frankrike än England.
Gustav lagar feskröra och ris.
Filip och Torbjörn fortsätter motorpill.

Dag 35, 31/5
Fortsatt vindvrid.
Mer Irland är England.
Generatorn har gett upp.
Noll el.
Ingen film.
Motorpill.
Ingen start.
Livet suger purjo.
Kaffebryggaren var i ett ögonblick obevakad och såg sin chans att förstöras mot kanten och slippa sitt eviga arbete.
Glassplitter, förtvivlade rop och gråt.
Ingen fara, det var bara i överkant den krossades, den är fortfarande funktionsduglig.

Dag 36, 1/6
Sista motormecket.
Funkar inte.
Vi bestämmer oss för Cork istället.
Pratar med Persson, han låter tveksam med tanke på hans jobb.
Tråkigt att missa The Arc i Fallmouth.
Men Irland är för rödhåriga vad Israel är för judarna.
Gemensam tandborstning i sittbrunnen.

Dag 37, 2/6
The Arc är på väg till Cork.
Persson vågar inte riskera jobbet och kommer tyvärr inte segla med oss.
Diskuterar andra möjliga besättningsmedlemmar.
Har läst grymt många böcker under dagarna, "Idioten", "Flyga drake", "Underdog", "Dolly Parton - En smart blondin", "Populärmusik från Vittula".

Dag 38, 3/6
Fortsätter läsandet, "Berlinerpopplarna", "Smuts", "Skumtimmen".
Irland kommer närmare och närmare på plottern.
Vinden leker lite med oss och kan inte bestämma riktigt vilken bog vi ska ligga på.
Nattvakt och jag går och lägger mig med vetskapen om att jag sett en fyr blinkades från en udde på Irland.
Skön känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar