Translate

2009-07-22

Djurgårdspromenad - äntligen...

.....tog jag mig i kragen och åkte ut till Valdemarsudde efter gymmet i dag för att se om jag än en gång skulle kunna promenera den vackra vägen längs vattnet ut till Blockhusudden - en favoritväg som jag gått, cyklat och joggat många gånger. Med käpp, kameran och upprullade byxben i högsta hugg började jag promenaden ute på Valdemarsudde. Där finns så mycket att se och fota som duniga svanungar....


....Rodins tunga"tänkare en ung Linné och den vackraste av allt min favoritflicka i sandsten nere vid vattnet:


Lämnade Valdemarsudde genom den gröna grinden....

och passerade det lilla ekotemplet där Maj och jag en vacker höstdag när det begav sig dukade upp en läcker surströmmingslunch som vi avnjöt trots förbipasserandes rynkade näsor!!

Vid Biskopsudden gick jag värdshus förbi även om det lockade att slå mig ned i den båtrika omgivningen eller vila en stund i hängmattan alldeles intill den förstenade gammeleken. Nej knoga på förbi pampiga Manilla, Bonniervillan med sin berömda konsthall där alla svenska författares porträtt hänger, förbi ståtliga bankvillan "Täcka Udden" och slutligen Blockhusudden där jag till en kall lättöl åt två hårda mackor med inlagd stekt strömming och en glass.


Från sjösidan vågskvalp, små och stora båtar och bryggbadande ungdomar

Hem åkte jag buss.

Vänster klicka på bilderna så förstoras de!

4 kommentarer:

  1. En sådan fin promenad. Om jag någon gång kommer till Stockholm, (är nästan inte flyttbar längre) vill jag också gå där.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Agneta! Ja kom bara!! Då bjuder jag på Värdshuset på Biskopsudden efter att ha varit på Valdemarsudde och/eller Thielska
    Ja det finns verkligen mycket att se på Djurgården - Bara jag slipper Gröna Lund

    SvaraRadera
  3. Mycket lockande. Nej Gröna Lund är ingenting för mig. Jag går inte ens på Liseberg trots all vackra växter som finns där.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  4. Det är klart att du ska komma hit, Agneta.
    Vi var på Valdemarsudde förra veckan och det är en upplevelse.
    Det vore väl en härlig utflykt med Morten och mig!

    SvaraRadera