Så här frågade jag Järnvägsmuseet i Gävle:När byggdes det stickspår som utgår från Södra Station i Stockholm via tunnel under Södersjukhuset och ytterligare en tunnel under Eriksdalsgatan och sedan i två öppna spår till Norra och södra Hammarbyhamnen fvb i tunnel under Fåfängan via Stadsgården till Skeppsbron?
Och fick följande svar;
Stockholm södra -Hammarbyhamnarna är öppnat i två omgångar. Från södra station till södra Hammarbyhamnen (med svängbro över Hammarbyleden) öppnades 2/12 1929, Till Norra Hammarbyhamnen-Stadsgården (med tunnel Stockholm-Saltsjöns järnväg)1939.
Stockholm södra -Hammarbyhamnarna är öppnat i två omgångar. Från södra station till södra Hammarbyhamnen (med svängbro över Hammarbyleden) öppnades 2/12 1929, Till Norra Hammarbyhamnen-Stadsgården (med tunnel Stockholm-Saltsjöns järnväg)1939.
Som sagt finns det även tunnlar under Södersjukhuset och Eriksdal.
Så nu vet vi det!
Så nu vet vi det!
För hemfärden valde jag den lättaste vägen längs strandpromenaden utmed Årstaviken - genom Tantos magnifikt prunkande koloniträdgårdar -ojoj så mycken blomprakt och väldoft - fram till Hornstull där det hade dukats upp en stor matmässa från olika lanskap. Jag gick värdhus förbi för att äntligen hitta en buss som tog mig över den ståtliga Västerbron som invigdes 1935.
Vilka härliga bilder och nära mitt jobb på Mariaskolan också, Vi brukar gå till Tanto med alla skolbarn, jätteuppskattat. Och ilördags var jag o Johannes där eftersom han spelade match på Tanto bollplan, så vi gick nog om varandra....
SvaraRaderaKram Pia